SU-signaler i gamle dage - og nu
Jeg troede banen fra Lunderskov til Esbjerg var med RYS-signaler, dvs. kun en rød og en grøn i alle signaler, pånær I-signaler. Hvad har jeg misforstået?
Nok ikke så meget. (Men kald det ikke RYS*), så får du bare nogen på nakken).
U- og AM-signaler på strækningen er ganske rigtigt to-begrebs, og der er ingen fremskudte signaler, så på den måde er det rigtigt nok.
Og det andet spørgsmål: Hvorfor SU-signaler her? Billigere end PU-signaler pga. de udeladte rangertogveje?
Holsteds SU-signaler er nok en eller anden undtagelse, som bekræfter en eller anden regel - men du har ret, der er ikke behov for de hvide lys fra PU'erne. I øvrigt er der ingen blokfunktion i SU'erne - trods navnet stationsBLOKsignal - og de kan altså ikke vise "Kør", kun "Stop" (sammen med U-signalet) og "Kør igennem" (når U-signalet viser "Kør".
*) RYS = Reduceret Ydre Signalgivning. Et system tænkt primært til Øresundsbanen, men aldrig gennemført som "system". Visse steder (på TIB 11 og 29) blev forsignaleringen dog noget "reduceret" som en slags "mini-RYS" Ups!