S fantaserer: Nordhavns-Metro et markant løft+ ekstra S-bane (Trafikpolitik)
Langt de fleste pendlere skal ind til byen, ikke lufthavnen. Mange skal endda til Nørreport. Jeg har utroligt svært ved at se, hvordan København H skal håndtere 24 vendende tog pr. time med tanke på alle de togveje der skal krydse hinanden ude på terrænet. Det vil kræve utroligt store ombygninger af hele det terræn, et projekt der nærmest vil lukke banegården i flere år.
Videre vil man få plads til måske 60 S-tog pr. time. pr. retning gennem Nørreport. Det er en lækker kapacitet, men den kan slet ikke udnyttes, heller ikke med S-tog til Helsingør. Mere kapacitet kunne være rart, men det der er overflod, og sker på bekostning af fjerntogene fra Malmö, Køge og Roskilde. Meget dårligt bytte. Og hvad med en fremtidig HH-forbindelse, den forholder du dig slet ikke til.
Ja, kapaciteten kan måske udnyttes bedre på hovedbanegården. Men i fremtiden vil de tre baner fra syd, dvs. Malmö, Køge og Roskilde, er spidstimen have kapacitet til op mod 45-50 tog ind mod hovedbanegården. Det kan den i dag ikke håndtere, men da slet ikke hvis den er en sækbanegård med 8-9 spor.