S fantaserer: Nordhavns-Metro et markant løft (glem Brønshøj (Trafikpolitik)
Jeg mener København er forpligtet til at tænke i helheder. Jeg mener at det er snævertsynet og i sidste ende heller ikke godt for byen, at transportnettet ikke bliver så sammenhængende som muligt, og jeg mener det giver en dårlig udnyttelse af investeringskronerne.
Nu bruger jeg lige Rødovre som eksempel, men det kunne også gælde de andre forstadskommuner.
Vanløse station ligger tæt på kommunegrænsen. Vi har ikke hørt meget fra Rødovre om at man ønsker linien trukket videre til Rødovre-centret, Rødovre station eller Islev. Jeg kan ikke se, hvorfor at Københavns kommune skulle tage et initiativ til byplanlægning i Rødovre, og hvis Kbh.s kommune havde gjort det havde det uden tvivl også været galt.
Lad Rødovre komme med en pose penge og sige "Vi vil gerne have metro", og lad os se hvad Kbh. svarer.
Selvfølgelig skal Københavns kommune ikke betale for en metrolinje til Rødovre eller alene for et nyt S-togsrør. Men de skal planlægge linjerne så det hænger sammen. Det andet er kortsynet og pinligt.
Hvornår har Kbh.s kommune nogen sinde modsat sig et konkret ønske om en ny kollektiv trafikforbindelse fra forstæderne?
Problemet er, at der ikke er en myndighed, der varetager den overordnede trafikplanlægning.
Øh, der er vi relativt enige, men det er ikke Københavns kommunes fejl. Det var Schlüter, der nedlagde Hovedstadsrådet.
Dermed bliver det København som den klart største kommune, der svinger taktstokken, og i staten er der åbenbart heller ikke nogen, der tør sætte foden ned og sende kommunen tilbage til tegnebordet.
Nej, forstadskommunerne må selv tage et ansvar.
Hvis man ikke havde skudt trængselsringen ned, havde man sluppet for at opkræve pengene over kommuneskatten.
Mvh. Lars