S fantaserer: Nordhavns-Metro et markant løft (glem Brønshøj (Trafikpolitik)
En metrolinje fra det centrale Amager over Islands Brygge, Hovedbanegården, Nørrebro og videre ud i Nordvest mener du er så meget dårligere end løsning end en sidebane på Cityringen?
...
Selvfølgelig ville det være en bedre løsning. Det er der den første metrolinje burde have ligget fra starten.
Ja. Det var billigere at anlægge den hvor den blev anlagt. Som tidligere nævnt tjente man også penge på værdistigninger på grunde i Ørestaden. Værdistigninger som passagererne i hele HUR-området indirekte kom til at betale (ved takststigninger, som bl.a. skyldtes de i starten ikke så benyttede tog til Vestamager.
Og så brokker jeg mig i det hele taget over manglen på et større billede, hvor København ikke interesserer sig ret meget for de problemer der er på S-togsnettet og forbindelser der mangler andre steder ind fra forstæderne, men har travlt med at bruge alle pengene på metroer internt i kommunen til f.eks. Nord- og Sydhavn, hvor passagergrundlaget ikke er nær så stort.
Du mener at det er Københavns kommunes opgave at stå for den kollektive transport i forstadskommunerne?
Regeringen havde vist en plan om at forbedre forbindelserne fra forstæderne, men den fik forstadsborgmestrene skudt ned (trængselsringen).
Mvh. Lars