Gedser banen - endnu et luftkastel (Generelt)
Allan-Støvring Nielsen har nogle fine indlæg, men ellers er debatten om Gedserbanen gennemsyret af usandheder og af folk, der ønsker asfalt frem for jernbane - det er trist. (sat på spidsen)
At sige, at der ikke er turisme på Sydfalster er nok den største usandhed af alle. Jeg kørte med Gedserbanen næsten hver dag i banen sidste 7 måneder, dels for at tæller passagerer og dels for at bakke op om banen. Med passageroptællingerne vil jeg påstå at der er grundlag for indsættelse af MR-tog i højsommeren for cykelturister - fra maj til september. Sydfalster er geografisk velegnet for cykelturisme. Der var rigtig mange cykelturister med Gedserbanen i de sidste måneder. I dag må bussen til Gedser afvise cykelturister, fordi der ikke er plads.
Derudover findes der i Gedser flere turistattraktioner som Gedser Remise, Gedser Vandtårn, Det Store Museum og Sydstenen på Gedser Odde. Dertil kommer folk i sommerhusene, på campingpladserne, bader på strandene.Selvfølgelig er et behov for banen og naturligvis er der realistiske muligheder for fornuftig jernbanedrift på skinnerne til Gedser, det er kun et spørgsmål om vilje.
Hvis man nu sørger for, at toget også ankom og afgik på de tidspunkter, hver der er et reelt behov - dvs. morgen og aften - så ville det kunne gavne både lokale og pendlere, turister og de rejsende til og fra færgerne. Det er tankevækkende, at Scandlines investere så massivt i den hastigt voksende østlige trafikkorridor, mens DSB står tilbage på perronen og har opgivet.
Her lidt tal fra august 2009 på Gedserbanen:
Onsdag d. 05. aug. 09:: 25 passagerer, 7 cykler, 3 cykelanhængere
Fredag d. 07. aug. 09: 21 passagerer, 7 cykler.
Lørdag d. 22. aug. 09 : 53 passagerer, 25 cykler, 1 tandem
Tirsdag d. 25. aug. 09: 22 passagerer, 13 cykler.
Fredag d. 28. aug. 09: 23 passagerer, 9 cyklerDer ligger store transportressourcer skjult i Gedserbanen. Der er mange cykelturister på Sydfalster i sommerperioden og der er fortsat trafikal berettigelse med MR-tog f. eks. fra Næstved, hvis bare muligheden er til stede.
Jeg kan virkelig ikke se, at der skal investeres 55 millioner kr. i sporombygning for benyttelse af lette MR-tog og fortsat benyttelse af banen som veteranbane, som Banedanmark påstår. (der er tilmed nævnt et større beløb i den lokale presse)
Men farcen fortsætter: Kan man påvise Danmarks dyreste udgifter på Gedserbanen, har man ”en god grund” til en senere total lukning for al trafik.(også veterankørsel) En lukning der vil betyde, at Banedanmark ikke agter at gøre noget ved banen, så længe der ikke er trafik, og trafik kommer der ikke, så længe banen ikke er sat i stand!
Denne negative spiral har banen været i før.
Der opstår tit mange interessante, tankevækkende og ikke mindst meget bekymrende forhold når man taler om jernbanedrift. Tal bliver kastet rundt i luften, og det er lige netop her der skal sættes hårdt ind med et slidsomt arbejde i at udrede om disse er reelle, eller bare taget ud af den blå luft.
På Gedserbanen er hastigheden får tilbage nedsat fra de normale 100 km/t. til 80 km/t. og senere til 75 km/t., så et eller andet sporarbejde er nok påtrængende.
At forslå brug af MR-tog, er ikke sagen. De er opslidte, umoderne og noget besværlige for cykeltransporter. Her bør der indsættes noget i stil med Lint eller Desiro med lavgulv.
At det kan lade sig gøre at vække en bane til live igen, er bevist mellem Tønder og Niebüll, først som et sommerforsøg fra DSB og NVAG´s side. Siden blev der fast kørsel af NOB med en ældre ikke særlig komfortabel motorvogn, og nu senest med gennemgående tog mellem Esbjerg og Niebüll kørt af ARRIVA med de kendte Lint-togsæt.
Hele dette projekt krævede også et hårdt forarbejde med mange instanser indblandet fra begge sider af grænsen, idet infrastrukturen krævede forbedringer og opgraderinger.
- Det er også et spørgsmål om vilje.
Mvh.
Poul.