Da IC-togene var røde og man sejlede over Storebælt (Generelt)
"Dronning Margrethe II" afløste gerne på Storebælt når en af de store var på værft som her i april 1988.
DRM II efter svejning ud for Korsør april 1988.
Efter min mening blev DRM II bestemt ikke pænere af at blive forhøjet.
Kongen blev prøvesejlet på Kalundborg-Århus i januar 1973, og man fandt ud af, at overfartstiden godt kunne overholdes i rolige vejrforhold og ren bund og ca. 170 omdr., hvilket maskineriet ikke så ud til at lide overlast ved. Under stærk modstrøm og modvind kunne overfartstiden ikke helt overholdes dels på grund af noget mindre maskinkraft og større deplacement i forhold til de faste skibe på overfarten. Det blev jo heller ikke til megen afløsning for Kongen senere hen deroppe. I forbindelse med den megen uro på overfarten i 1991-92 ("Ask-Urd-affæren") var "Knudshoved" oppe at afløse i jan-feb 1992 men fik maskinskade og "Sprogø" blev tilkaldt og gik i fart den 2/2 1992. "Sprogø" har således også været i Århus.
Mvh
Georg