Da togene var brune og man sejlede over Storebælt (Generelt)
Go´aften Georg m.fl.
Tak for informationerne vedr. afg. 22 fra Kh Søn. Ank. til Va var på et tidspunkt, da al almindelig offentlig trafik forlængst var gået iseng (og pigerne og drengene på "Pinden/Jernstangen" i Varde). Så transport videre til Oksbøl skete med en vognmand, der havde en bus, 2,- kr. (egentligt meget ud af en ugeløn på 42,- kr.).
Meeeen, et par taxi´er havde også fundet ud af det lukrative og med en vogn fuld (5 mand alt ialt), kunne turen gøres for (vistnok) 3,- kr. og man var iseng næsten 3/4 før de andre og det var faktisk gode penge givet ud. Da der virkelig var rift om de par taxier, har jeg på fornemmelsen, at man næsten allerede i Guldager spænede alt hvad remmer og tøj kunne holde for at være en af de heldige.
Den modsatte vej om lørdagen - hvis ikke lang weekend - var med "Newelgrisen" til Varde, bumler til Esbjerg og et stort eksprestog til Nyborg, hvis ikke man kunne nå Englænderen. Roder vistnok nogle tidspunkter sammen, men det er som jeg umiddelbart husker det. På færgen var der mulighed - hvis plads - at få et "ståplads" i lyntoget (selvfølgelig at betale). Så her var man hjemme i Kh næsten en time før.
Forsvaret VAR en god kunde hos Statsbanerne, de daglige (weekends) ture med værnepligtige, særtogene til højtiderne og materieltransporter til øvelsesområderne eller til Tyskland.
Godnat og sov godt til alle
--
Steffen Dresler