Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Da togene var brune og man sejlede over Storebælt (Generelt)

af Steff, 12/11 2011, 23:46 (4765 dage siden) @ Georg Schmidt

Go´aften Georg m.fl.

Tak for informationerne vedr. afg. 22 fra Kh Søn. Ank. til Va var på et tidspunkt, da al almindelig offentlig trafik forlængst var gået iseng (og pigerne og drengene på "Pinden/Jernstangen" i Varde). Så transport videre til Oksbøl skete med en vognmand, der havde en bus, 2,- kr. (egentligt meget ud af en ugeløn på 42,- kr.).
Meeeen, et par taxi´er havde også fundet ud af det lukrative og med en vogn fuld (5 mand alt ialt), kunne turen gøres for (vistnok) 3,- kr. og man var iseng næsten 3/4 før de andre og det var faktisk gode penge givet ud. Da der virkelig var rift om de par taxier, har jeg på fornemmelsen, at man næsten allerede i Guldager spænede alt hvad remmer og tøj kunne holde for at være en af de heldige.
Den modsatte vej om lørdagen - hvis ikke lang weekend - var med "Newelgrisen" til Varde, bumler til Esbjerg og et stort eksprestog til Nyborg, hvis ikke man kunne nå Englænderen. Roder vistnok nogle tidspunkter sammen, men det er som jeg umiddelbart husker det. På færgen var der mulighed - hvis plads - at få et "ståplads" i lyntoget (selvfølgelig at betale). Så her var man hjemme i Kh næsten en time før.
Forsvaret VAR en god kunde hos Statsbanerne, de daglige (weekends) ture med værnepligtige, særtogene til højtiderne og materieltransporter til øvelsesområderne eller til Tyskland.

Godnat og sov godt til alle

--
Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Teglværker i Danmark
Teglværker i Danmark

Her er en oversigt over danske teglværker. Listen indeholder de teglværker, der (så vidt vides) havde jernbanespor enten i form af eget spornet eller sidespor til en anden jernbane. Med tiden vil listen også indeholde de lokomotiver, der tilhørte de enkelte teglværker.

Læs mere
Veterantog kalenderDSB MY1202

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak