Vendetid (Trafikpolitik)
7 minutter til at få en lokofører til at
- pakke sammen
- lukke ned
- gå 100 til 300 meter ned i den anden ende
- start op
- pakke udSå få de da først stress
Det er da ikke meget værre end de 8 minutter vi har i Aarhus til at skifte ende, når man køre Fredericia-Aalborg eller omvendt med IC eller Lyn .
Man kan så godt undre sig over, hvordan man i Togfonden kom frem til, at Superlyn kan vende i Aarhus på 5 minutter.
Man har immervæk i sin tid planlagt at investere 28 mia. kr. i Togfondprojektet.
Men det er nok derfor man har besluttet at betale de 500 mio. kr. ekstra for at kalde optionen, der opgradere Randers-Hobro til 200 km/t i stedet for 180 km/t, og dermed sparer 1 minut mere end der strengt taget er behov for i Togfonden. Så bliver der dog 6 minutter til rådighed til at vende i Aarhus.
(De nye "raket"-togsæt DSB har bestilt sparer yderligere 1-2 minutter, men de vil antageligvis blive anvendt til at Superlyn kan standse i Hobro).
Måske lokoføren kan opsige sit fitness abonnement og bare løbe, når der skiftes retning . Evt. med passende lønnedgang til kompensation for det sparede abonnement.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k