Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)
Jeg er sådan set enig i, at det kræver en vis øvelse i at se gennem spin og politisk reklame for at gennemskue det reelle indhold.
Lige netop Billundbanen er dog lidt et særtilfælde. Den var faktisk både vedtaget og finansieret med togfonden, og dermed var jubelen i Billund både forståelig og berettiget, for den slags holder som regel.
Men kun som regel, for i det her tilfælde har politikerne bestemt sig om - godt hjulpet af, at både den oprindelige finansiering viste sig at være usikker, så der skulle findes penge et andet sted, og af, at banens fremmeste fortalere, DF, har dummet sig læsterligt og også mistet en masse mandater og dermed indflydelse.
Men når det så er sagt, så er der en irriterende tendens til, at et oplæg som det her betragtes som kendsgerninger og ikke bare et forhandlingsoplæg. Dels kan temmelig meget blive ændret - den tredje Limfjordsforbindelse hænger fx i en tynd tråd - og dels blev den forrige regerings aftale med DF slet ikke vedtaget før der kom valg. Så derfor kan det godt være, en del af det nuværende oplæg blot er gentagelser fra dette, men det er faktisk meningen, det skal vedtages, og ikke bare være valgflæsk, som måske bliver vedtaget efter et kommende valg.
At det som så ender med at blive finansieret er kendte projekter, som vi har talt om i årevis, er til gengæld ikke nogen overraskelse. Det er faktisk ret sjældent at man gør som med Billundbanen - og togfonden i det hele taget - nemlig beslutter både undersøgelserne og gennemførelsen i samme pakke. Og godt det samme.
At politikerne forsøger at sælge samme projekt, hver gang det bliver bragt et trin fremad, er nok svært at undgå. At pressen ikke evner at skille det bedre ad og skære gennem spinmuren er mindre heldigt.