Tunnelelementfabrik skal anvendes til kommende projekter (Trafikpolitik)
Det lyder som ønsketænkning. Rødbyhavn er jo ikke rigtig i nærheden af andre infrastrukturprojekter, og hvis man alligevel skal have elementerne på langtur, kan man vel ligesågodt få dem sejlet ind fra Polen.
Det er en del af kommissoriet for Kattegatforbindelsen at undersøge om tunnelelementfabrikken i Rødby kan genbruges hertil.Og så synes Landskronaforbindelsen langsomt at komme stadig højere op på lystavlen. Er dog ikke nævnt i regeringsoplægget.
Svenskerne kan bygge en metro fra Landskrona til (f eks) Rungsted Kyst med mellemstation på Ven
Svenskerne (i Stockholm) vil have en ekstra jernbaneforbindelse til godstog. Både så der kommer mere kapacitet, men også for ikke at blive afskåret fra kontinentet ved nedbrud af togtrafikken over Øresundsbroen (påsejling f.eks.).
HH forbindelsen for fjern/regionaltog er allerede "nedgjort" af ministeren. Indførelse af S-tog til Helsingør, som nu skal undersøges, fjerner i givet fald endegyldigt denne mulighed. Til gengæld opstår så den markant billigere mulighed at lave en kort tunnel for S-tog, med en undergrundsstation under og vinkelret på den eksisterende Helsingborg station.
Med andre ord Landskronatunnelen ser stadig mere attraktiv ud.
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k