Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)
Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035
Tillader mig at starte en ny tråd, så den ikke bliver alt for lang.
Steenth skrev:
Indhold i Infrastrukturplan 2035 (Generelt)
af steenth, torsdag 08. april, 2021, 13:19 (3 minutter siden) @ andersj
Jeg har løbet planen igennem og der masser af punkter i den. Men her er et overblik:
Det nye projekter som vil sætte i værk på tværs af landet.
* Kapacitetsudvidelse og hastighedsopgradering ved Ringsted
* Fremtidssikring af Aarhus Hovedbanegård
* Forenkling af Københavns Hovedbanegård
* Ny sydlig jernbanekorridor (Sydkorridoren)
* Øresundsperroner på Ny Ellebjerg Station
* Fremrykning af ny jernbane over Vestfyn
* Fremrykning af jernbaneanlæg til Femern Bælt-forbindelsen
Starte udbyning af Nykøbing F - Holeby i 2022
De vil droppe jernbane til Billund
Det vil lave et nyt metropolnetværk i hovedstadsområdet hvor der projekter her
Et nyt metropolnetværk i hovedstadsområdet
* Vendespor ved Carlsberg Station
* Metrodrift på S-banen
* Næste generations S-tog til Roskilde
* Analyse af metrodrift på Kystbanen
Styrkelse af knudepunkter
* Fjern- og regionaltogsperroner på Glostrup Station
* Flytning af Herlev Station
* Ombygning af Nordhavn Station
* Forskønnelse af Nørreport Station
* Opgradering af Hillerød Station
Derudover
* Nye højklassede Bus Rapid Transit-linjer (BRT)
* DSB skal stå for omlægningen af S-banen til metrodrift
De sidste dieseltog skal erstattes med batteritog og de dropper elektrificering til Struer og Frederikshavn.
Så er lidt om nattog koordineret med Sverige, Tyskland og Belgien og dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg
--
Mvh Poul
Nye baner 300 km/t:
- Kbh-Od.-Aarhus 2 x 45 min.
- Kbh-Aarhus via Kattegat 55 min. (Kbh.-Aalb. 2 timer)
Aarhus-Holstebro 1 time (Aarhus-Silkeborg 250 km/t)
https://www.youtube.com/watch?v=xhQjmU5vH8k