Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Danmark fremad – Infrastrukturplan 2035 (Trafikpolitik)

af Niels Bak, 9/4 2021, 00:15 (1324 dage siden) @ Svend

Lidt ærgerligt at se at der ikke er tænkt godstransport på tog med i planen :-/


Det er nævnt men ikke noget sønderligt voldsomt. Dog nævnes det manglende dobbeltspor i sønderjylland som også er med i udspillet.


".... det manglende, men helt unødvendige, dobbeltspor i sønderjylland ......".
Det er kun politikerne der, uden at have undersøgt noget som helst, synes at dobbeltspor mellem Tinglev og Padborg vil være en fantastisk ide :-D


Nja - der er folk i transportbranchen der har øffet om det også. Men alt for tit er argumentet "at det er den eneste enkeltsporede strækning mellem Stockholm og Sicilien" - som om det er farven, der markerer enkelt- eller dobbeltspor på et infrastrukturkort, som er det væsentlige... Og i øvrigt er det jo en saga blott når Femern åbner.
Der er dog en anden lille detalje også. Regeringen vil undersøge om tyskerne kan overtage trafikken op til Tinglev, og så sende alle de danske IC-tog til Sønderborg, så der kommer timedrift her. Det står ikke direkte, men man må formode at Flensborg-Tinglev så også får timedrift, mod hver anden time i dag, og det vil givet presse kapaciteten på enkeltsporsstrækningen.


Presse?? Med to tog pr time i hver retning (et passagertog og et godstog) er rigelig plads på skinnerne :-) :-)

Jeg har ikke lokalkendskab, men det er vel det samme niveau som længere nordpå, hvor man har investeret i dobbeltspor? Jeg ved heller ikke om det er en prioritering at bevare to godstogskanaler i timen efter Femern åbner for at have plads til andet end transitgods også?


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak