Tal for lastbiler i transit.... (Trafikpolitik)
Blot du husker at der årligt kommer 5 mio lastbiler til Danmark, hvoraf min halvdelen formentlig er i transit til og fra Skandinavien.
Så potentialet er stort såfremt de kan kommer over på en "rullende landevej "
For del år siden blev antal lastbiler i transit talt - det var kun 14 % af dem, som kørte igennem landet. De fleste kørte imellem Rødby og Øresund. Så din påstand med det er halvdelen, som er transit, er voldsomt overdrevet.
http://www.ntn.dk/download/rapporter_2007_dk/transittaelling2007_rapport.pdf
Vejdirektoratet har en rapport fra 2020, som går i dybben med lastbilstrafik - og de henviser til undersøgelse fra 2007:
https://www.vejdirektoratet.dk/api/drupal/sites/default/files/2020-02/National%20og%20i...Mvh
Steen
Hej Steen
Helt så enkelt er det vist ikke.Det sidste link anvender godsmængder men på side 28 er der lidt brugbart.
Der er på transit kun antal lastbiler. Og de andre tal, som de arbejder med, kommer fra andre indberetninger.
Udover at der kommer omkring 6.500 lastbiler ind til Danmark dagligt (=2.3 mio årligt) er andel af lastbiler lidt af en skøn når det kommer til transit.
Men det anføres at stort set alle lastbiler fra ruterne fra Norge er til resten af Europa.
Det var så i 2017 ca. 162.000.
Der står kun at godset er til resten af Europa. Men hvordan fordelen sig på lastbiller eller trailere er kender man ikke. Så man har kun de tal som kom 2007. Og samlet set, så den trafik til/fra Norge ikke specielt stor, så man tæller antal lastbiler, som passer grænsen i Sønderjylland.
Over landegrænsen ved Padborg kører dagligt næsten 4.000 lastbiler (= 1.6 mio).
Fratrukket de 180.000 til og fra Norge skulle altså 1.4 mio lastbiler have ærinde alene i Jylland.
Personligt har jeg nu set adskillige lastbiler sydfra som er kørt over Fyn videre til Sjælland og guderne må vide hvorhen.
Du ved netop ikke hvor de kører hen. Det kan være Københavns området.
Men du har kun fokus på de 14 % el af trafikken og samlet set så er rullende landevej en meget dårlig løsning. De lastbiler belaster ikke specielt meget i forhold til en øvrige trafik Hellers fokus på 100% af trafikken. Det er bedre at få godstrafikken op toget så lang som mulig.