Rullende landevej - Begrænsninger og forudsætninge... (Trafikpolitik)
Freiburg til Novarra giver da god mening. Der er omkring 435 km mellem de to byer og en køretid med lastbil på 6-7 timer plus ventetid ved grænserne.
Så lastbilerne kan køre frem til Freiburg - ombord på tog som har en køretid på 10-11 timer - 9 afgange på hverdage hver vej.
Den hviletid som chaufførerne skal have kan de da have på toget og så køre langt i Italien.
Det ville man også kunne hvis vi havde noget tilsvarende i DK. Turen fra Padborg til Hjørring tager vel 3 timer med lastbil og længere i myldrertiden?
Fra Nykøbing F til Vestamager tager køreturen med lastbil vel 2½-3 timer fraset morgenræset ind mod København. Her kan det nemt tage 4 timer.
Så begge steder - både i Øst- & Vestdanmark - god tid til hvil.
Mon ikke man kunne dispensere fra hviletid på Strækningen fra Hjørring til Frederikshavn / Hanstholm og mellem Nykøbing F og Gedser / Rødby??
Togets transit tid er lang givet afstanden, men betyder ikke så meget på grund af hviletidsregler.Listepris er Euro 650 for en trailer. Det undrer mig lidt at de kun har 22 waggons pr.tog plus en passagervogn?
På vore breddegrader ville det give mening fra omkring Hamburg Maschen (let adgang fra motorveje syd og vestfra) til et sted udenfor Malmø (let adgang i alle retninger i Sverige).
Ja - men vil nu Sverige og Tyskland ikke være med kan vi vel lave vores egne "rullende landeveje"?
Men kan få Euro 650 / lastbil på dens trækning og vil det være økonomisk muligt at oprette en sådan forbindelse?
Infrastrukturafgifter, tunnel/bro over Fehmernsund og Øresund - forrentning af materiel....
Lastbilerne betaler jo allerede for at køre over Øresund enten med færge (Helsingør/Helsingborg) eller via Øresundsbroen.
P.Jensen
--