Rullende landevej - Begrænsninger og forudsætninge... (Trafikpolitik)
Nøgleordet her er hviletid.
""Inden for hver periode på 24 timer efter afslutningen af den foregående daglige eller ugentlige hviletid skal føreren have en regulær daglig hviletid på mindst 11 sammenhængende timer.""
og
""Færgereglen betyder, at en regulær daglig hviletid kan afbrydes højst to gange i forbindelse med ombord- og frakørsel til/fra færge eller tog. Afbrydelserne må sammenlagt højst være én time.""
Så gælder det om at udnytte disse 11 timer på toget til at komme gerne ligeså langt som lastbilen kunne komme på vejen i samme tidsrum. Kun den vej vil man kunne få lastbilerne på toget. På samme måde er færgerne mellem Tyskland og Sverige interessante fordi de giver denne mulighed for hviletid
Indenlands giver det ikke mening - strækningerne er ikke lange nok. Hamburg til Malmö kan via Fehmern tunnel er køretiden vel på 6-7 timer for godstog, så den strækning er måske i underkanten.....
P.Jensen