Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Rullende landevej - Begrænsninger og forudsætninge... (Trafikpolitik)

af My1202, 2/10 2020, 10:46 (1511 dage siden) @ steenth
redigeret af My1202, 2/10 2020, 11:15

Det varer vist mange år FØR jernbane til indenlandsk gods vil kunne det!
Så spild af tid at spørge pågældende.

Men sats på rullende landevej yil lastbiler i transit. Det vil kunne svare sig!


Rullende landevej er meget dårlig løsning. Specielt, når du vil have at det kun kører inden for landet, er det ikke godt. Det er ny færge. Det er bedre at gods kører på toget så meget som muligt. Som Peter skriver - så der er bedre at få trallerne op på toget. Og på Sjælland fylder lastbillerne ikke specielt meget på motorvejene.

Som Anders også inde på. Rullende landevej er bedst til at komme igennem et bjerg. Eller under vand som på kanaltunnellen (det er en af de få steder hvor det bruges - men færger bruges i stor stil som alternativ). Som en færge for at komme igennem en forhindring og ikke som et politisk middel..

Gad vide hvorfor man bl.a. i Schweiss benytter netop rullende landeveje ikke kun gennem et bjerg men over længere strækninger?

https://www.railjournal.com/freight/swiss-operator-ralpin-increases-rolling-road-traffic/

Her fra Freiburg im Breisgau, Tyskland til Novara i Italien.

Endvidere er der planer om at overføre langt flere lastbiler til en rullende landeveje gennem alperne jvf.

https://www.resilience360.dhl.com/news/austria-to-carry-out-intermittent-block-based-lo...

"To develop long term alternatives, Germany, Austria and Italy agreed in February 2018 to promote cross-border rail services transporting entire trucks on rail wagons on the north-south rail corridor over the Alps."

Jeg mangler stadig at få at vide hvad man vil have af indenlandsk gods over på skinner?

Jeg har meget svært ved at se at det er interessant for ret mange operatører.

COOP og Salling pakker deres biler til de specifikke butikker. Det vil forlænge og fordyre deres transporter såfremt de skulle forbi en jernbane.

Så kan der være container som ankommer til Aarhus. Men når de skal leveres ud til kunder i Jylland er det nok begrænset hvad en jernbane kan tilbyde.
Containere til Sjælland kan nok med fordel omlastes til mindre skibe og sejles til relevante havne på øst og vestsiden af Sjælland. Så heller ikke her er der et stort marked.

Tilbage er gods til og fra Europa fra virksomheder. De kan måske benyttes jernbanen. Lidt som det ses i Aalborg.

Tilbage er stadig den rullende landevej som bedste bud på at få flyttet især lastbiler i transit væk fra vores veje.

--
[image]

låst
2275 visninger

Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak