Begrænsninger og forudsætninger for mere gods på banen? (Trafikpolitik)
Jeg vil da foreslå at du spørger nogle af de større spillere på indenlandsk transport hvad der vil kunne få dem til evt at bruge banen som transport. Eks. Frode Laursen , DSV , Freja...
Men måske også store transportkøbere så som Jysk og lign.
Jeg gætter på at svaret er pris, pris og pris.
Mvh. Jens
Mon dog. Leverings sikkerhed og tid betyder også voldsomt.
Det varer vist mange år FØR jernbane til indenlandsk gods vil kunne det!
Så spild af tid at spørge pågældende.Men sats på rullende landevej yil lastbiler i transit. Det vil kunne svare sig!
Ja, men den type hvor man kun medbringer anhængeren. Det giver ingen mening at transportere komplette lastbiler med chauffører over længere afstande. Rullende landevej fungere fint på korte stræk hvor en "forhindring" skal overvindes som ved alperne, og hvor chaufførerne kan benytte "overfarten" til lovpligtig pause eller hvil.Man kan også sammenligne med færgedrift. Mellem Puttgarden og Rødby er der udelukkende komplette lastbiler inkl. chauffør med, men på Kiel-Göteborg er det næsten udelukkende kun anhængere der transporteres.
Så er det jo ret heldigt at der i DK er relativ korte strækninger!
Lad lastbiler kører om bord i Nykøbing F. efter ankomst til Gedser / Rødby og blive sat af på Vestamager & respektivt den modsatte vej.
Tilsvarende kører på i Padborg og af i Hjørring.
Det vil kunne mærkes på vores motorveje og reducere miljøpåvirkningerne.
Samtid slap vi for en del uheld med udenlandske lastbiler på især den østjyske motorvej.
--