Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Avatar

Dänemark - den syttende delstat (Generelt)

af Ove Nygaard, 2/2 2020, 13:22 (1841 dage siden) @ krabsen

Årsagen til at 1964 endte med en grænse ved Kongeåen kan kun findes eet sted: Hos de danske forhandlere, der med en imponerende mangel på realitetssans og historisk indsigt, kombineret med selvovervurdering og almindelig hul i hovedet ikke gav de internationale mæglere nogen anden mulighed.
Man afviste f.eks. et mæglingsforslag, der fastlagde grænsen sydligere end den nuværende og dermed havde det meste af Slesvig med.

Holsten har aldrig været en del af Danmark men et tysk fyrstelen, hvor lensmanden i perioder tilfældigvis var den danske konge.

Fastkronekursen burde ophøre straks - så vi kan bestemme over VORES krone og VORES finanspolitik igen og kan devaluere, ligesom de gør i Sverige, Norge og Island.


Fastkronekursen er bestemt af VORES regering og VORES nationalbank og er en af hovedårsagerne til den stabile økonomi landet har haft i en årrække. Jeg har ikke indtrykket af af svenskerne er voldsomt glade for det nuværende kursniveau for SEK?

Hej Krabsen.
Jeg prøver ellers af bedste evne "at holde mig ude af" de politiske betragtninger her i forum, men med mit "sædvanlige duk og væk", vil jeg give dig ret, bortset at årstallet var 1864!;-) Som man siger:" Om hundred' år er alting glemt"!

Bedste hilsener
Ove af Erritsø
og i en fjern fortid "banemand syd for Kongeåen"!:-)


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Gørlev Sukkerfabrik
Gørlev Sukkerfabrik

I 1911 stiftede en kreds af sjællandske landmænd Sukkerfabrikken Vestsjælland A/S. Her er historien om Gørlev Sukkerfabrik og det tilhørende omfattende banenet på over 87 kilometer smalspor, der blev befaret af 7 damplokomotiver og 7 diesellokomotiver.

Læs mere

Jernbanebøger

Ib Spang Olsens bedste

Ib Spang Olsens bedste. Pris 220 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak