Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)
Mens man i Frankrig, Tyskland og UK arbejder på at genåbne tidligere sidebaner, lader det til, at Danmark igen har fundet et "firstmover" projekt....
https://www.trm.dk/nyheder/2020/undersoegelse-af-tog-paa-gummihjul-paa-%C3%B8stbanen/
.
Afledningsmanøvre.
Man kan vende det om. Stevns Kommune vil nok blive en slags "Lolland", hvis man eksperimenterer for meget med den kollektive trafikbetjening. Området ligger lige på randen af det som kunne blive et massivt tilskudsområde i den kommunale udligning mv. Sporfornyelse at Østbanen er småpenge i forhold til de årlige kommunale velfærdsbudgetter og der er vist ikke brug for flere kommuner der skal have øgede transfereringer i det intrakommunale skattesystem. Det siger sig selv at busser er aldeles udmærkede, men de duer ikke til at skabe vækst og udvikling. Et halvtomt tog genererer faktisk højere ejendomsværdier i dets nærhed - det gør en bus ikke. Højere ejendomspriser tiltrækker sjovt nok højere indkomster og dermed både større skattegrundlag for ejendom og indtægt.
--
- busser når det er billigst