Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)

af tgpsen, 31/1 2020, 11:02 (1757 dage siden) @ Pyloriis

Jeg tænker lidt det samme. Jeg er ret skeptisk, men man bliver ikke klogere, hvis man ikke undersøger nye ideer.

Jeg ville dog ønske at man greb den ide flere andre er kommet med og undersøgte om der er nogle af de nedlagte strækninger, som kan udnyttes på den her måde. Næstved-Slagelse virker som en af de oplagte, og der er også et par stykker på Fyn eller strækninger som Ålborg-Nibe, Haderslevbanen m.fl., mens andre som fx Horsens-Silkeborg vel blev nedlagt netop fordi de var meget snoede og for lidt direkte i tracheet, og det vil en bus ikke ændre på.

Og så bare lige for en ordens skyld. Lille Syd mod Roskilde har/får ikke station ved Køge Nord, så der kan ikke skiftes. Men der kommer bedre muligheder på selve Køge station, når ellers de gennemkørende tog fra Næstved til København via Køge og Køge Nord kommer. Og det vil give væsentligt bedre forbindelser mod København end S-toget i dag kan byde på for Østbanens passagerer.


Ja Næstved - Slagelse kunne jo også være en glimrende strækning at teste noget nyt på, og ikke noget eksisterende! Hvor man skal fjerne det man har!

Så er der blot nogle småproblemer med det forslag:
1: Forbindelsen ind til Næstved station og vist også Slagelse eksisterer ikke længere.
2: Det gamle banelegeme har fået et tyndt lag asfalt og er i dag "fodsporet" = gang og cykelsti.
Så der skulle ny kraftigere belægning på.
3: Alle overskæringer er nedlagt, så nye sikringsanlæg.
4: Det er over 30 år siden der kørte tog på banen og hele trafikmønstret er nu indrettet på at tage egen bil eller bus 480R.

Derudover - ihvertfald ifølge min hund - ville jeg ikke kunne lufte hunden længere på fodsporet!

Byt den med en skinnehund. Der kommer bane når Kattegatbroen kommer.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Veterantog kalenderBillige jernbane T-shirts

Jernbanebøger

Oplev Europa med tog

Oplev Europa med tog. Pris 210 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak