Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)
Men hvis det tager 3 år at beslutte noget, få udskiftet skinnerne m.v er måske 300.000 rejsende forsvundet.
Ingen kan spå om fremtiden, men jeg tvivler på, at der forsvinder 300.000, pga den nedsatte hastighed. I 2005, hvor der kørte gamle Y-tog med samme hastighed og køreplan som nu med hastighedsnedsættelse, og der også var halvtimesdrift (dog uden skift i Hårlev for Rødvig-passagererne), der havde banen 850.000 passagerer.Det steg så til lidt over 1 mio i 2013 - og har ligget nogenlunde der siden med enkelte udsving. De udsving har været forårsaget af manglende korrespondanceskift i Køge og de kroniske problemer på Lille Syd. Ikke på grund af Østbanen.
Jeg tror også du glemmer, at det er en lokalbane, der betyder meget for befolkningen. Så de er ikke så utro, som folk er på DSB strækninger, men de finder sig i meget. I hvert fald indtil den dag, hvor det eventuelt besluttes, at banen skal erstattes med bus for al fremtid. Så vil vi se masseflugt.
Spørgsmålet er fortsat hvad samfundet skal betale for at sikre områder kollektiv trafik.
Jeg kan se at Stevns kommune ifølge Jyllandsposten
https://jyllands-posten.dk/indland/ECE11910585/sborgmestre-gaar-i-rette-med-regeringens...
må være rimelig velhavende. Så kan de vel bidrage lidt til Østbanen hvis de mener den er så vigtig.