Førerløse eldrevne BRT til at erstatte Østbanen (Generelt)
Jeg tænker lidt det samme. Jeg er ret skeptisk, men man bliver ikke klogere, hvis man ikke undersøger nye ideer.
Jeg ville dog ønske at man greb den ide flere andre er kommet med og undersøgte om der er nogle af de nedlagte strækninger, som kan udnyttes på den her måde. Næstved-Slagelse virker som en af de oplagte, og der er også et par stykker på Fyn eller strækninger som Ålborg-Nibe, Haderslevbanen m.fl., mens andre som fx Horsens-Silkeborg vel blev nedlagt netop fordi de var meget snoede og for lidt direkte i tracheet, og det vil en bus ikke ændre på.
Og så bare lige for en ordens skyld. Lille Syd mod Roskilde har/får ikke station ved Køge Nord, så der kan ikke skiftes. Men der kommer bedre muligheder på selve Køge station, når ellers de gennemkørende tog fra Næstved til København via Køge og Køge Nord kommer. Og det vil give væsentligt bedre forbindelser mod København end S-toget i dag kan byde på for Østbanens passagerer.
Ja Næstved - Slagelse kunne jo også være en glimrende strækning at teste noget nyt på, og ikke noget eksisterende! Hvor man skal fjerne det man har!
Og ja jeg er helt klar over der ikke er eller er planlagt en station på Lille syd ved Køge Nord. Men jeg siger jeg tror det kunne få flere til at overveje at tage østbanen (hvis de får de skinner fornyet) fremover, så der er flere til at betale... Der var et regnestykke med 15 kr. pr. rejsende mere. For at få de 600 millioner over 40 år. Det er i runde tal ud fra 1 million rejsende ifølge min hovedregning... Men hvis det tal så blev ændret til 1,3 millioner rejsende... Så er der 300.000 flere af en snitpris på hvad... 30 kr.? Kom gerne med indput… Men 300.000 x 30 kr. er 9 millioner... Så er resultatet jo et helt andet... Så er det det "kun" 6 millioner årligt der skal findes... Og de bruger 3 alene på denne dumme undersøgelse!
Og så var det mit forslag at for at øge de rejsende på østbanen, var det en mulighed med et stop der, tæt på campus, tæt på et større industriområde. Så kunne man have små førerløse elbusser til at køre til og fra Køge Nord, til og fra campus og rundt i industriområdet måske. Det var en måde at øge antallet af rejsende på. Især når de vil kunne køre uden skift til dette industri og skoleområde, hvor rigtig mange fra Stevns netop går! Det kunne være interessant hvor mange fra Østbanens byer der tager bil til det område... Men det er der nok ikke statistik på.
Et andet spørgsmål. Der er skrevet at ved en udskiftning af skinnerne, så vil man måske endda kunne hæve hastigheden fra 100 til 120 km/t. Hvor meget betydning vil det få? Er der lavet køreplaner på Østbanen med de hastigheder? Skal krydsninger flyttes, vil det overhovedet vinde noget? Synes at have læst et sted (kan ikke huske hvor i alt det jeg har læst de senere dage) at de 600 millioner også ville indebære at Faxe Syd igen blev en krydsningsstation. Er det netop fordi man vil flytte krydsningen fra Karise til Faxe Syd? hvis hastigheden øges? eller er det bare som ekstra mulighed i uorden.