Hastigheden på Østbanen nedsættes ved køreplanskiftet til de (Generelt)
Man kan ikke udlede, at fordi man antages at løbe tør for plads, så vil man bygge i periferien. Det er ikke det samme, man bygger.
Hvad bygges i dag i periferien af de østjyske byer?
Mit gæt er det samme som i de sjællandske som Holbæk, Slagelse, Næstved og Ringsted. Nemlig etplans huse.
Langt mere logisk vil det være, at man i tilfælde af sådan pladsmangel bare fortsatte udviklingen i flere andre byer.
Det er jo faktisk det som jeg skriver. Nemlig udvikling langs jernbanen.
Som det allerede sker, fordi det trods alt er billigere i centrum af mindre byer.
Alle trends vil ikke fortsætte. Det kan de ikke. Meget udvikling med dyrt etagebyggeri i Aarhus skyldes, at mange halvgamle i modsætnkng til tidligere sælger parcelhuset og putter friværdien i noget etagebyggeri i centrum.
Men det stopper når der ikke er flere grunde enten ved havnen eller på tidl. erhversarealer. Og hvad så?
Det er en kulturel ændring, men den har logisk et loft. Alle vil ikke bare flytte til byen, som alt vand løber ud af en væltet kop. På samme måder som ovennævnte tendens i byerne skyldes fraflytningen andre steder også at der er meget dårligt utidssvarende boligforhold på landet, primært de helt små byer, eller klynger af huse, hvor skolen og alt anddt er lukket for længst. Men der er også meget andet i udkantsområderne. Det er også en tendens der har en udløbsdato.
Når der ikke måtte være mere plads, kan man finde nye byer. Du kan ikke erstatte den slags udvikling i centrum med at bygge på en tilfældig mark. Og man løber ikke reelt tør for plads. Der skal være en logisk balance i boligtyper. Så mange ønsker ikke at bo i etager i centrum.
Det er fint med udvikling mangs banen, men man må fokusere på eksisterende byer, helst med skoler. Det er ikke kina. Den slags småbyer vil handle om ejerboliger målrettet børnefamilier. Der skal være nogen, der vælger at købe. Ingen gider at købe udfra en ide, og se deres børn vokse op på en tvivlsom byggeplads. Helt nye byer er meget svære at konstruere, og det er heller ikke nødve digt. Der er åbne marker nær hørning station 10 min fra aarhus H og det er bare et e kelt eksempel