Hastigheden på Østbanen nedsættes ved køreplanskiftet til de (Generelt)
Lokaltog har i tæt dialog med Movia besluttet at sænke hastigheden på Østbanen fra 100 km til 75 km i timen ved næste ordinære køreplanskift 15. december. Ændringen skal sikre fortsat stabil drift på Østbanen i de kommende år.
Lokaltogs halvårlige eftersyn af Østbanen i september i år har vist, at skinner og baneinfrastruktur er for slidte til at opretholde stabil drift med 100 km i timen. Lokaltog har derfor efter samråd med Movia besluttet, at hastigheden på Østbanen sænkes til 75 km i timen fra det ordinære køreplanskifte 15. december 2019. Det sker for at sikre, at de ældre skinner kan holde til togdrift i de kommende år. Region Sjælland er orienteret om baggrunden for beslutningen.
I den nye køreplan vil der fortsat køre to tog i dagtimerne på hverdage, og timedrift om aftenen og i weekenden, men på den mest benyttede del af banestrækningen fra Hårlev til Køge vil antallet af afgange i dagtimerne blive reduceret fra fire til to afgange i timen. Passagerer på strækningen Rødvig - Hårlev skal fra 15. december skifte tog i Hårlev for at fortsætte rejsen mod Køge. Det sker for at nedsætte slitagen på især strækningen Hårlev - Køge.
Mon ikke automobilforhandlerne omkring Østbanen allerede nu, er ved at lægge nye ordre ind ved importørerne af mindre personvogne, for med den beslutning har Østbanen nok principielt underskrevet sin egen dødsdom.
Hvis først infrastrukturen når ned på et sådant niveau, at hastigheden skal sænkes og der skal fjernes flere tog for at beskytte skinnerne, så må man nok spørge sig selv om den bane har nogen fremtid foran sig ? - eller om vi skal være vidne til en langsom dødskamp, hvor kunderne forsvinder og flere tog som følge heraf må afskaffes pga. svigtende passagertal. Hvis det er tilfældet, så kan bør man tage beslutningen og nedlægge driften senest ved næste køreplansskifte - Movia har jo allerede stor kompetence i busdrift - og DSB kan nok mod et mindre honorar, være behjælpelige med de specifikke krav omkring togbusser
Lad os nu se. Måske er det for at lægge politisk pres, men uanset hvad er det næppe nok til at dræbe en bane, hvor der generelt ser ud til at have været passagervækst i mange år indtil for nylig.
Jeg tror og håber den overlever. På den meget lange bane burde det være muligt med direkte tog til københavn, og så er man på et helt andet niveau.