Hastigheden på Østbanen nedsættes ved køreplanskiftet til de (Generelt)
Man kan ikke udlede, at fordi man antages at løbe tør for plads, så vil man bygge i periferien. Det er ikke det samme, man bygger.
Hvad bygges i dag i periferien af de østjyske byer?
Mit gæt er det samme som i de sjællandske som Holbæk, Slagelse, Næstved og Ringsted. Nemlig etplans huse.
Langt mere logisk vil det være, at man i tilfælde af sådan pladsmangel bare fortsatte udviklingen i flere andre byer.
Det er jo faktisk det som jeg skriver. Nemlig udvikling langs jernbanen.
Som det allerede sker, fordi det trods alt er billigere i centrum af mindre byer.
Alle trends vil ikke fortsætte. Det kan de ikke. Meget udvikling med dyrt etagebyggeri i Aarhus skyldes, at mange halvgamle i modsætnkng til tidligere sælger parcelhuset og putter friværdien i noget etagebyggeri i centrum.
Men det stopper når der ikke er flere grunde enten ved havnen eller på tidl. erhversarealer. Og hvad så?
Det er en kulturel ændring, men den har logisk et loft. Alle vil ikke bare flytte til byen, som alt vand løber ud af en væltet kop. På samme måder som ovennævnte tendens i byerne skyldes fraflytningen andre steder også at der er meget dårligt utidssvarende boligforhold på landet, primært de helt små byer, eller klynger af huse, hvor skolen og alt anddt er lukket for længst. Men der er også meget andet i udkantsområderne. Det er også en tendens der har en udløbsdato.