Hastigheden på Østbanen nedsættes ved køreplanskiftet til de (Generelt)
Nu er det efterhånden temmelig uklart, hvad det er for nogle tog, der ikke må køre ind til Aarhus.
Argumentet med, at der spildes minutter for dem, der ikke skal ind til Aarhus er altså temmelig håbløst, når det er til meget stor skade for de 80-90 % der skal derind. Vi lader jo heller ikke lyntogene køre udenom københavn, fordi det er spild af tid for ham, der skal til malmø.
Nu er der vist ikke alle tog som i dag køre til Hovedbanegården - flere kører mig bekendt udenom og direkte til Kastrup. Men måske tager jeg fejl - men ulykkestoget 2 januar var vist et direkte tog til Kastrup.
Dermed ikke sagt, at der ikke kan komme en shunt-løsning engang. Hvis passagertallene vokser tilstrækkeligt vil den lille andel, der skal forbi Aarhus måske blive stor nok til at få deres tog, især hvis det i et sådan scenarie også begynder at blive trangt på Aarhus H, men så vidt jeg kan se, er det ikke det du taler om.Som sagt ved jeg ikke, hvad ddr må køre ind til Aarhus i dit forslag, men for mig er det ret klart, at hvis lokaltog til fx Hørning, stilling, hadsten Galten osv ikke får lov, så overlever de næppe. Det samme gælder regionaltog til Horsens, vejle, herning osv.
Nu skriver jeg faktisk rimeligt klart at ALLE tog på den nuværende østjyske bane erstattes af S-togs lignende togsæt og køre fra Kolding i syd til Randers i nord og tager vejen ind til Arahus banegård. Så dem der kommer fra Horsens får bedre betjening end i dag!
Fra Herning og andre steder vestpå kan toget vel også kører til Aarhus banegård - blot med et stop i AArhus Vest. Så må man lave et pendultog mellem Aarhus banegård og Aarhus Vest for dem der skal med højhastigshedstoget.
Jeg synes det fremgår rimeligt klart hvad jeg forestiller mig!
Fjerntog til København kunne derimod leve med det. Genen for passagerne skal jo her måles ift en ret lang tur
Og hvis det kun gælder enkelte fjerntog, når passagertallene er mindst fordoblet kunne det meget vel være en god ide.Mht egentlige s-tog, altså med hyppuge stop ned gennem østjylland, tror jeg måske du undervruderer hvor stor vejle, Horsens, Kolding er, og hvor småt alt imellem dem er. Jeg tror ikke der bliver mange nye stationer nord for vejle eller syd for skanderborg.
Som jeg skriver vokser de nuværende byer jo primært i periferien. Folk vil enten bo på havnefronten i en lejlighed eller i et parcelhus. De sidste placeres i dag 3-5 km fra stationen og så meget liv er der altså ikke de de nævnte byer i centrum.
Så de mindre byer langs motorvejen og jernbanen kunne være kommende bycentre og sikre at man kunne gå / cykle til jernbanen eller tage sin bil nemt ud på motorvejen frem for en masse omfartsveje.
Er det særlig svært at forstå?
Muligt at du er uenig i betragtningerne - men hvis alle var enige kom vi næppe nogen vej frem i denne verden med nytænkning!