OT: Om de vendsysselske motorveje (Trafikpolitik)
Men motorvejene i Vendsyssel giver god mening trafikmæssigt. De forbedrer Jyllands stilling mht. transit til/fra Norge og Sverige, over for Sjælland. Det er derfor ved siden af at kritisere dem for lave trafiktal, deres formål var at reducere godstransporttid.
Enig. Det er rart at få den tunge lastbiltrafik fra færgerne uden om byerne, men med den ringe trafik kunne en ½ motorvej a la forlængelsen med 2 + 1 have gjort det.
(Duk og væk)
I 2014 kørte der i gennemsnit 25.500 biler i døgnet på E39 ved Vestbjerg (mellem Brønderslev og Aalborg). Samme år var tallet 27.237 biler i døgnet over Storebælt. Men der kunne man vel også nøjes med en motortrafikvej eller 2+1?https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/dobbelt-saa-mange-biler-paa-den-nordjys...
Nej, det er vi jo mange der også mener i Nordsjælland. For 10 år siden kørte der 28.000 køretøjer i døgnet på Hillerødmotorvejens forlængelse og den er idag med endnu mere trafik fortsat en 2+1 motortrafikvej.
Og der er ingen besluttede planer om at rulle asfalt ud på den halvdel af motorvejen, broer og underføringer har plads til siden vejen blev lavet. Vi afventer dog en VVM undersøgelse skal være færdig her ril maj og så må vi håbe at det endelig bliver "vores" tur
Edit: Jeg fandt dette link i et andet indlæg og for 2 år siden var trafikken på forlængelsens inderste stykke mellem hovedvej 6 og Hillerødmotorvejens slutning ved Allerød 32.100 køretøjer/dag. Det er altså 20 -25% over Storebælts trafik.
--
Venligst
Michael Deichmann