Foreslag til ny jernbane Roskilde-Hillerød (Trafikpolitik)
Med alle de broer over Roskilde Fjord er det vel også på tide enten af overveje af tørlægge fjorden, eller i det mindste overdække den. Det vil dog give lidt problemer med bådejerne i Jyllinge og Roskilde mm. En tørlægning vil dog give den fordel at de spændende baneplaner kan realiseres ved at linjeføringen af den meget vigtige kommende forbindelseslinje på et kangt stykke kan lægges på fjordbunden og Vikingeskibshallen, som jo ikke egner sig til vikingeskibe, kan ombygges til venterum for den kommende station Roskilde N.
Du tænker ikke visionært nok....lad os bygge en dæmning fra Hundested til Rørvig for at tørlægge Roskilde fjord, Isefjorden og hvad det nu hedder altsammen.
Ja, en del bådejer vil nok hyle og pive. Stålvalseværket vil nok også markere sin udtilfredshed (en del stål kommer til/fra værket ad vandvejen). Kyndbyværket har ikke den sammen betydning mere som for år tilbage, så dem erstatter vi med vindmøller.
Tørlægning kunne blive startskuddet til en vældig aktivitet og der skal nok blive plads til et jernbanespor etellerandet sted.
Vikingeskibsmuseet er en helt anden historie og personligt fatter jeg ikke at museet først får en fredning for ca. 10 år senere at ønske den fjernet.
Det ser mig lidt sært ud....og det fylder ikke meget i debatten.
At bruge vikingeskibsmuseet til station...hø-hø...sjov tanke, men niveauforskellen fra Roskilde station er omkring 40-45 meter og med ca. 1,5 km i luftlinje.
Der skal godt nok slås noget af et herreslag for at overvide den forskel - vel ca. 4 km - og det gennem en masse bebyggelse.