Foreslag til ny jernbane Roskilde-Hillerød (Trafikpolitik)
Uden at have haft tålmodighed til at læse alle indlæg, så giver forslaget sjove minder om en længere og knap så seriøs, omend til tider endda forholdsvis ædruelig, diskussion jeg havde med gode kollegaer i BDK for år tilbage om "manglen på visioner i den sjællandske jernbanedebat". Hovedpunkterne for at rette op på manglerne var:
- ny jernbane Roskilde -Hillerød for at binde Lille Nord og Lille Syd sammen med en ny HH forbindelse for at undgå diskussionen om arealreservationer i ring 5
- omlægning af Frederiksværkbanen fra "omkring Gørløse" til "et punkt på banen Roskilde - Hillerød", hvortil S-togene fra Farum blev forlænget (og endda således at to-strøms S- tog kunne fortsætte til Helsingør, når nu der er folk der i ramme alvor mener, at der med djævlens vold og magt skal S-tog til Helsingør...)
- forbindelse fra Lille Syd mod Øst af den nye bane mod Ringsted
Det er nok overflødigt at nævne, at højhastighedstogene fra Oslo og Stockholm mod Kontinentet, alle fik stop i Havdrup...
De samfundsøkonomiske beregninger skulle fikses ved at sænke bilafgifter og benzinafgifterne, for så mister staten ikke indtægter, hvis folk tager toget...resten finansieres ved grundsalg i den nye supermetropol "Vinge Nord"...
Jeg er sikker på, at vi gerne betragter ombygningen af Hillerød station til gennemkørselsstation som "etape 1" af denne plan, og sænkningen af bilafgifterne er sikkert også vores skyld...
Set i det lys, er forslaget om jernbane Roskilde - Hillerød, som her er stillet ganske uskyldigt...
Lasse