Forslag til ny bane Roskilde - Hillerød (Trafikpolitik)
Nu har vi også fået afklaret at dit forslag bunder i at du gerne vil køre i tog på strækningen og dermed for at du kan komme til det vil påføre alle andre en stor omkostning i både investering og driftsunderskud.
Det er da godt at S-togstrækninger allerede er lavet, for med din argumentation ville de aldrig blive oprettet i dag. Der er jo næsten ingen der arbejder i City, så hvorfor i alverden køre fra halvprovinsen til et sted ingen ønsker at komme til?
Du sammenligner pærer med bananer. Bortset fra Køgebugtbanen er S-tog-strækningerne anlagt allerede for 110-170 år siden, og udbygningen til S-tog er blot en ændret driftsform, ikke nye strækninger som sådan. Man har gennem årtier planlagt en udbygning af boliger og erhverv langs S-bane-"fingrene" mellem København og de nærmeste købstæder, og i den forbindelse har man udbygget både jernbaner og veje. En tilsvarende storstilet udbygning af boliger og erhverv er ikke planlagt imellem Roskilde og Hillerød, så det er ikke blot useriøst men også [slettet af censuren] at drage paralleller mellem de to ting. Mellem Roskilde og Hillerød har man planlagt, at den kollektive trafik skal udføres med bus, så man ikke påfører alle andre en stor omkostning i både investering og driftsunderskud, blot fordi nogle gerne vil køre i tog på strækningen.
Du kan få et gratis grundkursus i kapitalisme: Behov er noget man skaber. Se bare Ørestaden, Nordhavn og metroen. 100% skabt uden noget behov.
Ja, Ørestaden, Nordhavn og metroen er i HØJ grad skabt ud fra et behov. Ørestaden, Nordhavn og metroen er 100% skabt på basis af et behov, som har vist sig bl.a. ved fremskrivning af befolkningsprognoser for København, og prognoserne ser ud til at holde ganske godt, idet indbyggerantallet i Københavns Kommune pt. vokser med i omegnen af 10.000-11.000 personer om året. En lignende stor befolkningsforøgelse er derimod pt. ikke aktuel mellem Roskilde og Hillerød, og der er jf. planerne for regionen heller ikke noget politisk ønske om at "skabe behov" i området, der gør en større befolkningsforøgelse aktuel.
Jernbane for jernbanens egen skyld er ikke politisk gangbart, når der er andre lige så gode og mindre omkostningskrævende løsninger til rådighed. At et behov for specifikt jernbaner ikke er noget, man bare kan skabe ud fra nogle pladderkapitalistiske dogmer, ses klart og tydeligt af det store antal jernbaner, der efter at have kørt i kun få årtier blev nedlagt i 1950'erne, 60'erne og 70'erne. Jernbanerne måtte vige, da et for befolkningen mere attraktivt kapitalistisk behov (bilen) slog dem ud. I øvrigt er det historisk set primært jernbanernes godstrafik, der har gjort dem rentable, sjældent persontrafikken.
Med venlig hilsen
Mrten