Borg billeder - H 796?
Hej Steen
Uha, man skal nok passe på, men der synes at være en gennemgående type af fejl, der giver anledning til bemærkninger hos DSB Maskinafdeling og af de ved de sidste leveringer krævede kontrollanter fra Centralværkstedet i Aarhus. DSB forlangte til sidst nemlig kontrollanter, der skulle godkende arbejdsgange og kvalitet!!
Når man læser diverse rapporter igennem vedr. DSB kontrol ved modtagelsen af litra E II fra FRICHS, er der (næsten) en generelt manglende tilfredshed ved modtagelsen af lokomotiverne!
Især havde 2. levering problemer og igen og igen måtte maskinerne tilbage til Frichs for at blive reparerede. F. eks. måtte E nr. 984, E nr. 985 og E nr. 986 have anbragt tætteblikker i tynd jernplade, således der kunne opnås tæthed mellem røgkammer og bærejern. Nr. 981 havde utæt kedel, svage akselkasser og utætte domringe, nr. 982 utæt kedel og nr. 983 utætte og ødelagte overheder elementer.
At fejlene var graverende er en ting, men tilsyneladende var Frichs åbenbart – jf. DSB - ikke i stand til, eller lod hånt om de indrapporterede fejl. Dette fremgik bl.a. i et internt notat af 08-05-1944 efter prøvetur med E nr. 985 og E nr. 986, hvor Voldmester skrev; "men undertiden kniber det noget med at få Frichs til snarest efter afleveringen af en Maskine at afhjælpe de påklagede mangler"!
Specielt E nr. 991 var et langt ”jammerkatalog” over fejl. Bl.a. revnede svejsningerne på tenderen så al vand løb ud.
Ud over talrige fabrikationsfejl, var der også direkte sjusk. Bl.a. blev der fundet en hammer i en dampkanal, ligesom håndtaget til askekasseklappen på en maskine ganske enkelt forsvandt ned under førerhusgulvet under kørsel!
Med hensyn til sidste levering nr. 995- 999 var der problemer m.h.t. smedearbejdet. Især bemærkes kedelsmedearbejdet, som at være sted mellem ”dårligt” og ”Ikke tilfredsstillende”.
Fejl blev efterhånden slet og ret omtalt som ”Frichs-gods” af Kontorchefen ved Maskinafdelingen og af DSB-personalet.
I et internt notat i Maskinafdelingen til Maskindirektøren stod der ganske enkelt, ”at Frichs ikke egnede sig som Lokomotivleverandør”! Maskinafdelingen var så trætte af Frichs, at man anså fejlene og undskyldningerne som et kontraktbrud og mente, at eneretskontrakten med Frichs burde annulleres.
Men DSB kunne ikke gøre noget ved det, da det jo var en politisk beslutning, at give Frichs eneretsbevillingen på leveringer af lokomotivmateriel til DSB.
På den anden side er der så heller ikke tvivl om, at lokomotiverne kom til at virke tilfredsstillende efter de første par år. Der er ihvert tilfælde ikke anført det modsatte.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler