Borg billeder - H 796?

af Steffen Dresler, 25/2 2022, 13:29 (1034 dage siden) @ Steen Larsen

Jeg kan allerede se at Overmaskinmesteren har været til tasterne, men som et supplement hertil:

Meget populært sagt (skrevet) havde dieslen overtaget godsdriften for de største tog i midten/slutningen af 1960´erne. Og man afventede faktisk kun flere leveringer af litra MZ.

Allerede i midten af 1960´erne kunne H II maskinerne udrangeres efter ønske fra DSB Maskinafdeling, de havde været holdt tilbage som ”Beredskabs lokomotiver”, men var blevet ”frigivet” af Indenrigsministeriet. H I maskinerne var blevet henstillede og udrangerede – på nær et par stykker – allerede i begyndelsen af 1960´erne og kun ganske få var driftsklare, bl.a. 796 og 798. Men det betød jo så ikke at de var ”i tur”!

Ved vinterkøreplanen 1966/67 var der kun et fast N-løb, nemlig tog 2300 Fredericias-Esbjerg, der løb dagligt tirsdag til lørdag.
I sommeren 1969 var tre disponible N i Fredericia på hverdage efter søndage, tre N i tur tirsdag-fredag, der kører Fredericia-Padborg-Fredericia og endelig tre disponible lørdag og søndag.

Leveringerne af litra MZ I i 1967-69 til 1. Distrikt gjorde, at der kunne oversendes et antal litra E II til 2. Distrikt, der samtidig hermed medførte, at man kunne omfordele de dér værende litra MY og MX.

Litra E fik hjemsted i Aarhus, men udlånt til Fredericia hvor de kørte regelmæssige løb, bl.a. Fredericia-Herning mv.
Litra E havde generelt bedre kedel- og fyrkassekarakterer – var nyere og havde absolut den fornødne trækkekraft. De fleste ”mindre” godstog var kategoriseret ”MX 800” og ved forfald egnede litra E sig direkte.

Så, selvom muligvis et par H ”til rådighed” var det kun som reserve de eventuelt anvendtes, mens litra E helt naturligt kørte de få dampture der var tilbage. Og det var jo også litra E der afsluttede den officielle anvendelse af dampen herhjemme den 15. Maj 1970.

Håber det gav lidt klarhed.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak