Oksbøl - Oksbybanen

af Steffen Dresler, 12/10 2020, 19:53 (1507 dage siden) @ Torben Thorsen

Godaften til alle

Så er det vist ved at være slut for mit vedkommende med Tirpitz/Vogelnest. Jeg kan ikke komme med flere ting til at belyse trådens indhold
Men herunder et billede at ”Næsten hele byggeriet” ned i kanonbrønden fotograferet under portalkranen, klar til at blive kørt ud.
Da vi har set et billede taget oppefra og ned i kanonbrønden med ”fyldet i”, antager jeg så, at dette billede er optaget ved den anden kanonbunker lidt længere inde i området. Billedet er nemlig optaget efter kapitulationen. De to lange tynde "stænger" op gennem hele indretningen, er elevatorerne.
Billedet giver jo lidt af størrelserne på de enkelte kanondele og hvorfor den samlede vægt lå omkring 1000 til 1100 tons pr. tårn.
[image]

Når (blev ikke gennemført) tingene var blevet sænket ned manglede så ”kun” lige den øverste del, som vist af NM tidligere:
[image]
"Tirpitz". Dateringsnote: 1945. Fotograf: Ukendt. Blåvandshuk Lokalhistoriske Arkiv - Nummer: B100403.

Endelig så bare lige dette for afslutningen skyld:

[image]
Kanonstillingen som projekteret.

Herunder billede af et tårn magen til, her på KMS BISMARCK, bemærk størrelsen
[image]

Med venlig hilsen

Steffen Dresler


NB: Vi må jo ikke glemme jernbanen i dette. Så næste gang man besøger 900 mm banen ved Bad Doberan, skal man lige huske på at lokomotiver herfra var med til at bringe bygningsmaterialer frem fra grusgravene omkring Oksbøl. Herunder BR 99 312 på landevejstransport i Oksby området. Førerhuset afmonteret p.g.a. frihøjde.
[image]
Foto: Blaavandhug lokalhistoriske arkiv.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne



Sukkerkogeriet Odense
Sukkerkogeriet Odense

Sukkerkogeriet Odense åbnede i december 1873 som en af de første sukkerfabrikker i Danmark. Sydfynske Jernbaneselskab forestod i starten driften på fabrikken indtil man selv begyndte at indkøbe brugte lokomotiver. Her er historien om Odense Sukkerfabrik.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak