Oksbøl - Oksbybanen
Grønbjerg
Hej, så er jeg på igen og med samme emne som sidst. Manglen på oplysningerne om de tyske jernbanerne mod Oksby og Blåvand i 1943 - 1945 har givet mig grå hår. Det der optager mig er spørgsmålet, hvorfor normalsporet til Oksby (Grønbjerg) ikke blev brugt til fragt af de kanondele som var kørt ud til montagepladsen ved befrielsen. Jeg ved nu at normalsporet blev brugt til grus-transporter i stedet. Jeg har i en periode været forvirret over nogle modstridende beretninger om banerne til Oksby, Blåvand og Vejrs. Men det drejer sig om tre forskellige baner i området, har jeg fundet ud af. Morten Jensen angiver i bogen "Krigsmarinen i Esbjerg" at tyskerne byggede en smalsporsbane imellem Grusgraven ved Oksbøl og Blåvand, i omkring 1943. På den tid byggede tyskerne bunkers i stor stil i Blåvand og det var da også en normal fremgangsmåde at fragte materialer på, på den tid. Angiveligt afbrød man sporet på halvvejen i sommeren 1944 for at rettede det ind mod Grønbjerg ved Tirpitzstillingen. Normalsporet udgik fra samme grusgrav som smalsporet og sluttede ved Grønbjerg. Jeg er kommet på nogle beretninger fra krigens tid, altså fra unavngivne personer der fortæller at "sporet var færdig i dec. 1944" En anden beretning fortæller "at smalsporet blev videreført mod Blåvand fra Grønbjerg"??? På de luftfoto jeg har, er normalsporet synligt hele vejen, men smalsporet er ikke synligt nogen steder. Det er mærkeligt.
Jeg regner med at normalsporet skulle klare transporten af de tungere dele til kanonerne. Skinnerne kunne ret nemt flyttes fra omlæssestationen og ind på betonvejen der gik op på rampen under portalkranen.
Her på forum skriver man at 900 sporet blev erstattet af et normalspor. Det er en anden udlægning. Hvis det var tilfældet, ville materiale transporterne til Tirpitz stillingen blive afbrudt i anlægsperioden. Dernæst er spørgsmålet om den gamle banedæmning kunne genbruges??? Kan man forestille sig at de to spor i stedet lå ved siden af hinanden???