Oksbøl - Oksbybanen
Ok. i mener altså, at det første stykke af det nuværende spor indtil Oksbøl (kasserne) er det samme som det tyskerne anlagde under krigen i sensommeren 1944.
Jeg undrer mig over, at man starter med at fjerne et gammelt spor for derefter at anlægge et nyere spor ovenpå, men det er rigtig der er ingen spor efter det gamle.
Det i skriver om Guldager er ikke helt rigtig. Aflæssestationen i Guldager blev påbegyndt opført før tysker fik sig bestemt om hvor batteriet skulle ligge. Esbjerg/Blåvand og Esbjerg var inde i billedet - det kan jeg evt. komme ind på senere. Havde man fra starten vidst at batteriet skulle ligge nord for Varde å ville man (efter min mening) have placeret aflæssestationen nord for Varde å, for at undgå den dårlige bro. Der er flere grunde til at man har en sådan oplagsplads. Det lykkedes jo også at vildlede frihedskæmpernes spionage - de troede at batteriet var under opførelse i Guldager. Der var et dansk sidespor på Guldager station, og de to sidespor er der sket forvekslinger med siden hen. Nr. to kanonrør ankom ret kort tid efter det første, så de har ikke parkeret det første kanonløb på Guldager station.
V.h. Torben
Hvis du ser på Niels´s farvelagte kort med tidligere og nuværende strækninger, viser det tydeligt,
at det tidligere spor fra Oksbøl til Blåvand, ikke følger det nuværende spor fra Hesselmed til Oksbøl Syd.
I de første år efter åbningen af det nuværende spor i 1979, kunne man tydelig se hvor det krydsede tracéen fra det tidligere spor, kort før man kørte ind på kasernens område.
Mvh.
Poul.