Oksbøl - Oksbybanen

af NielsJ_Esbjerg, Esbjerg, 28/9 2020, 09:15 (1521 dage siden) @ Torben Thorsen

Det der optager mig er spørgsmålet, hvorfor normalsporet til Oksby (Grønbjerg) ikke blev brugt til fragt af de kanondele som var kørt ud til montagepladsen ved befrielsen.


Kanondelene ankom med tog til Esbjerg, på specialvogne, og disse blev i første omgang kørt til Guldager station, hvor der blev anlagt 2 sidespor hvor disse vogne henstod. Der er lidt uklarhed over hvorfor vognene med kanonløbene ikke kom videre:
1: Broen over Varde å kunne ikke bære de tunge vogne

2: tiden og krigslykken løb simpelthen fra tyskerne. Kanonløbene skulle transporteres til Blåvand når de skulle monteres, men så langt kom byggeriet aldrig. Stilingen blev aldrig færdigbygget.

Jeg hælder mest til den sidste teori.

Efter krigen blev kanonløbene overtaget af den danske stat. Den ene blev skåret op på stedet (Guldager), og den anden fragtet til Tøjhusmuseet i København, hvor den var udstillet i mange år i gården. Den er vist havnet i Hanstholm nu?

Der findes billeder af både toget med kanonløbene på Esbjerg Station, samt af kanonløbene på Guldager station, da det ene blev skåret op.
Jeg har aldrig set et billede af Blåvand/Oksby-banens spor ...


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Billige jernbane T-shirts

Sabotage mod Maskindepot Gb
Sabotage mod Maskindepot Gb

I oktober 1944 udførte danske sabotører en vellykket sabotageaktion mod Maskindepotet på Københavns Godsbanegård, hvor en række lokomotiver blev sat ud af spillet. Lars Christensen fortæller her om den dramatiske nat.

Læs mere

Jernbanebøger

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U

Dsb godsvogne 1965-2001 - Litra E til U. Pris 460 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak