Oksbøl - Oksbybanen

af Steffen Dresler, 1/10 2020, 10:48 (1518 dage siden) @ Torben Thorsen

Kære Torben
Nu kan jeg se at den gode Poul Andersen har svaret dig på beliggenheden af 1435 mm sporet ”ovenpå” 900 mm sporet fra Oksbøl og ud til ”Vogelnest” 38 cm batteriet ved Oksby.

Din bemærkning om at ”vildlede Frihedskæmpernes spionage” omkring GULDAGER tror jeg simpelthen ikke på, sikkert en romantisk lokal forestilling. Det kan godt være at enkelte medlemmer eller den lokale organisation har haft disse tanker. Men den engelske organisation SOE der ”kørte” operationerne i Danmark og ikke mindst de engelske militære efterretningstjenester, har på meter vidst hvad der skete hvor og hvornår. Og her har man så MULIGVIS, hvis absolut nødvendigt, anmodet om indhentning af informationer i et bestemt område som verifikation. Ligeledes var det veldokumenteret at OT byggede i området og bl.a. VNJ var jo med til forhandlinger (og dermed også Frihedsbevægelsen) om omfanget af spor og ønskede kørte tog og med hvad. Og så var der ca. et par hundrede danske arbejdere, der vidste ”noget”.

Tyske ingeniørtropper forstærkede selv VARDE Å broen i 1944 og man kørte med op til 16 tons akseltryk mod de hidtidige 14 tons akseltryk, uanset hvad danske bestemmelser sagde.

Så i MIN optik var omladepladsen ved GULDAGER (ikke station) næsten perfekt. Kunne sikkert også have været placeret andetsteds på strækningen. Tager ikke sporplads op på strækningen mellem Esbjerg-Varde-Oksbøl-Oksby, der jo i forvejen var overfyldt med henstillede læssede eller tomme returvogne, med datidens midler let at sløre for visuel luftrecce og i behagelig afstand fra byggeobjektet. Man slæber jo ikke omkring 800 til 1000 tons rør, rekylbremser, vugger, affutager, elevatorer og højde – og sideretnings mekanismer mv. ud i klitterne ved en byggeplads og ligge, for at afvente montering.

Min anbefaling er – hvis ikke allerede erhvervet – at købe DJK bog ”Fra Vestbanen til Arriva”. Den giver et godt overblik m.h.t. sporforløbene og historien bag, med de muligheder der er for fejl tolkninger, manglende kilder eller andet, da det jo IKKE er en fagbog om 38 cm batteri Vogelnest, hvilket den heller ikke gør sig til talsmand for.

Med venlig hilsen

Steffen Dresler

NB: Har faktisk ”leget” med stereoskopiske luftfotos fra området optaget af RAF i krigens slutning i.f.m. uddannelse. Du ser ALT!!

NB, NB: Med hensyn til det uddrag af en DK efterretningsrapport (en øjebliks skildring) vedr. sporet fra Oksbøl og til Oksby du lige har vist, giver bogen som anbefalet svar! Husk på at det er en rapport (INTREP) og IKKE en "summery" (INTSUM) med vurderinger og anbafalinger du sidder med.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne


Jernbanebøger

Færgen er i havn om få minutter

Færgen er i havn om få minutter. Pris 270 kr.

Læs mere
Ringsted i snestorm
Ringsted i snestorm

Webmaster Tommy Nilsson var den 28. december 2001 i Ringsted midt i en snestorm. Det kom der denne fotoreportage ud af. Det lykkedes at holde kameraet nogenlunde fri for sne selv om sneen væltede ned.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak