Oksbøl - Oksbybanen
Fra den gode industri- og smalsporsbane specialist Bent Hansen, har jeg fået tilsendt – og tilladelse til at offentliggøre – nedennævnte notat vedr. banerne omkring Oksbøl, Oksby og ud til ”Bøffelkoppel” inkl. de såkaldte ”Tirpitz stillinger”.
Bents bemærkninger er skrevet med kursiv og fed.
- Øverst til højre Blaksmark Mergelselskabs spor
- Øverst til venstre Børsmose Mergeselskabs spor, der kom fra Bavnhøj trinbræt på VNJ med mergel fra Rindum.
Så er der Oksbøllejrens spor.
- Dernæst Tirpitzbanen 1435, der afløste Markskelbanen i 900 mm. En bro fra begge baner over en bæk til Ho Bugt ses stadig. Bemærk, at dens linjeføring ikke helt fulgte den Oksbøllejrbane, vi kender i dag.
Denne ses nedenunder.
- Mod øst udgår fra Oksbøl mod en grusgrav ved Billum en tysk 900 mm grusbane. Graven hed Vesterager.
- En 900 mm bane kaldet Markskelbanen udgår fra en grusgrav sydvest for Oksbøl, hvor Hesselmed grusgrav tidligere lå, helt til Tirpitz og Oksby helt ud til Bøffelstillingen ved Vandflod. Det var her Bad Doberan lokomotiverne kørte. Denne bane afløstes af Tirpitzbanen, da Tirpitzstillingen senere besluttedes. Den skulle nu være normalsporet, da kanonerne skulle med banen. Det kom de så aldrig på grunde af broen over Varde å inde i Varde.
- Sydligst ligger to spor: til et dige og til høfdebygning.
Kanoner og andre dele til ”Vogelnest” kom til Guldager station og blev her losset af. De skulle herfra transporteres videre ud til Oksby med jernbane, alternativt med landevejstransport på ”Culemeyer” tungtransport sættevogne.
”Tirpitz stillingen” er faktisk et helt forkert fredstids kaldenavn uden reelt indhold. Området er på tysk benævnt som ”38 Cm-Batterie Vogelnest” jf. ”Fest.-Pi.-Stab 31, Baufortschrittsmeldung, stand 15.1.45”. Og i øvrigt var kanonerne blevet byggede til KMS Gneisenau, der skulle udrustes med disse større kanoner end de oprindelige 28 cm KN.
Jeg håber det gav lidt bedre om jernbanerne i området.
Med venlig hilsen
Steffen Dresler