Ved du noget om ulykken? - Det må være Assens
Kulkranen ligner ganske rigtigt med den cirkulære kontravægt.
Sådan så DSB's standard-kulkraner ud. Men den ligner da, og den står i samme hvileposition på ca. 1933-fotoet og 1939-luftfotoet. Telefonpælen passer også.
Det ville også passe med nummerpladen.
Men på dette eller andre luftfotos - tro mig, jeg har også ledt i Assens - er der hverken brændstofstander eller vandkran ved remisen. Der sad derimod en tud direkte på vandtårnet.
Hvilket ca. 1933-luftfoto er det, hvor der ikke er nogen brændstofstander på? Og hvad lægger du til grund for, at der kun var én vandkran i Assens? Der var da mere end én vandkran på masser af DSB-maskindepoter. Man plejede at placere dem, der hvor der var behov for dem, så lokomotiverne ikke skulle ligge og rangere unødigt frem og tilbage for at tage vand, inden de kørte i remisen. Da dampdriften blev reduceret, kan den være fjernet og kan derfor ikke ses på nyere luftfotos.
En anden mulighed ville være ved drejeskiven i den modsatte ende af stationen, hvor der logisk set kunne have været både vandkran og brændstofforsyning. Kulkranen troner så i baggrunden.
Postmesteren havde sågar en have i området.
Det er begrænset, hvad der er af luftfotos fra stedet, men postmesterens have og stakit ser ikke så lidt mere veltrimmet ud end bevoksningen på billederne af tankvognen.
Hvilket ca. 1933-luftfoto referer du til her? Jeg ved godt, at han var postmester, men han kan vel trods alt have formået at få styr på en have på de seks år fra ca. 1933 til 1939?
Se f.eks:http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object191304
http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object201915
http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object68879
http://www.kb.dk/danmarksetfraluften/images/luftfo/2011/maj/luftfoto/object77439
Og jeg ser hverken vandkran eller brændstofstander.
Med venlig hilsen
Hans-Henrik Landsvig