Ved du noget om ulykken? OT brændstofforsyning

af Niels Munch, 9/5 2018, 23:57 (2432 dage siden) @ Morten Flindt Larsen

Så vil jeg hellere se på den kun 10 år yngre sporplan fra 1923, som Georg tidligere lagde op:

[image]

På kortet ses både vand- og kulkran indtegnet; brændstofstanderen mangler, fordi motordriften endnu ikke har vundet indpas, ligesom motorvognsremisen endnu ikke er opført.

Tørveskuret (den skraverede, rektangulære bygning) kan på uheldstidspunktet allerede være fjernet, FE-vognen kan stå et sted på "sandsporet", og tankbilen kan være kørt fast mellem de selvsamme spor, der "omgav" tørveskuret.

På den senere oplagte sporplan fra 1941 ses indtegnet såvel en benzin- som dieselstander, tillige med motorvognsremisen. Disse standere kan der være flyttet om på i f.m. remisebyggeriet de tilhørende spor.

Som også tidligere nævnt, kan man på uheldstidspunktet allerede have været i gang med de anlægsarbejder, der førte til gennemføring af dobbeltspor i 1936 samt motorremisens opførelse.

Zonen havde allerede i 1932 etableret redningsstation i Randers.

Et samtidigt luftfoto ville lette bevisførelsen.

M.v.h.
Niels


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Svenska-lok
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924
Det Lolland-Falsterske Jernbane-Selskab 1874 - 1924

Ved Lollandsbanens 50 års jubilæum i 1924 udgav banen denne bog på 110 sider, der fortæller om banens forhistorie, bygning og drift fra åbningen i 1874 til 1924. Teksten er konverteret til HTML.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak