Åbenlyse mangler efter TogfondDK? (Trafikpolitik)
Det er svært at få øje på åbenlyse mangler, hvis det skal forståes som noget andet end ønsker om fortsat videreudbygning.
Et område som parkering for bilister virker dog muligvis underprioriteret. Det er formentlig ikke mindst blandt bilister de potentielt mange nye kunder befinder sig, især dem, der er villige til at købe de dyre billetter og være med til at opgradere jernbanens image generelt og dermed fremtidige udvikling. Men hvordan kommer de hen til stationen for at udnytte især timetoget i de større byer, hvis de bor 5-10 km væk?
Jeg tror man bliver nødt til at se på ydre stationer, selvom det koster tid. Aarhus kommune overvejer Hasselager som en sådan, men det indgår ikke i togfondens planer.
En anden mangel er, at man virker til at gå i lidt små sko med opgraderingen af enkelte regionale baner i yderområderne. Eksempelvis vil man kun i begrænset omfang opgradere Herning-Skjern pga for lave passagertal. Det kan virke rimeligt nok, men eftersom der - bedømt ud fra andre strækninger - er tale om ret begrænsede investeringer og selve den negative værdi kan være nede i noget nær en-cifrede millioner virker det noget småligt. Det virker forkert på den ene side at være så tilbageholdende med at investere fremadrettet i udkantsområder mens man på den anden side gerne bruger penge på at støtte bagudrettet for at holde liv i noget, der ofte alligevel afvikles senere.
Samlet set er det dog småting i en fantastisk plan.