Åbenlyse mangler efter TogfondDK? (Trafikpolitik)
De fleste godstog fra Sverige-Sjælland, som ikke ender i Hamburg, kører videre i retning Bremen. Lüneburg derimod ligger i retning Hannover og det gør Lübeck-Lüneburg nærmest irrelevant i forhold til trafikken via Fehmarn.
Det forstår jeg ikke. Nu kører de fleste godstog fra Sverige og Sjælland over Storebælt og grænsen ved Padborg. Med den faste forbindelse over Femern kommer de formentlig over grænsen nord for Lübeck, hvor en evt. rute mod Hannover giver ganske god mening for destinationer i Ruhr.
Ja, man kan køre til Hannover og videre mod Ruhr; og man kan køre mod Bremen, dreje af i Rotenburg og komme tilbage mod Hannover og Nord-Syd-strækningen (NSS) mod Würzburg/Frankfurt.
Men som jeg skriver, så kører de fleste godstog retning Ruhr ud ad Bremen-strækningen, hvor der er er tre spor; og en stor del af godstogene mod NSS kører ud ad Hannover-strækningens to spor (*). Mange af disse godstog forlader dog også Hamburg i retning Bremen og tager turen via Rotenburg-Verden.
De meget få tog fra Sverige/Sjælland, der skal ramme Nord-Syd-strækningen, er simpelthen ikke argument nok for at kaste en stor pose penge efter at opgradere 75 km sidebane; især ikke, når turen via Hamburg kun er cirka 25 km længere.
Få dog et realistisk forhold til virkeligheden og undersøg tingene lidt mere, før end romantiske luftkasteller fremlægges.
Jan
(*) Der bygges i øjeblikket et tredje spor fra Stade til Lüneburg.