Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EA - Kan man lave en dobbelt sandwich? (Generelt)

af jmp ⌂, Vejle, 7/9 2013, 12:25 (4098 dage siden) @ Niels Bak

Timingen af ombygningen (altså bevilling i 2014 i stedet for i år) har sikkert også med elektrificeringen til Esbjerg at gøre. Man har først rigtig brug for dem når man skal bruge IR4 til at køre her og derfor skal finde noget nyt materiel til regionaltogene til Ringsted.

Der er dog en enkelt ting, der undrer mig. Hvor skal DD-vognene, som EA skal trække, komme fra? I det oprindelige forlig var det aftalt, at der skulle skaffes/købes et antal ekstra vogne (ni så vidt jeg husker) men det er siden blevet aflyst igen. Og det er jo ikke lige frem fordi man har DD-vogne i overskud fra de andre regionaltogslinjer...

Ja, det hænger sammen med el til Esbjerg. Det politisk "smarte" er, at DSB får penge til vedligeholdelse via en anlægslov.

Ja, det drejer som at skaffe ER til at køre til Esbjerg. Der er nogle forskellige modeller for de omrokeringer, der kan skaffe disse ER. Fælles for de fleste af dem er dog indsættelse af EA med DD til Ringsted.

Nej, der kommer kun en DD-vogn mere, så reelt set, kommer EA med DD bare til at frigøre et antal ME. Og uanset hvordan DSB får kabalen til at gå op, er der ikke skaffet nye siddepladser (undtagen den ene nye DD-vogn).

Jan


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Dampvogne ved privatbanerne
Dampvogne ved privatbanerne

En række afsnit fra bogen ´Danmarks Damplokomotiver´ af William Bay udgivet i 1977, er samlet til denne artikel. Den omfatter dampvogne fra Gribskovbanen, Randers-Hadsundbanen, Langelandsbanen og Hornbækbanen.

Læs mere
DSB MZ1442Veterantog kalender

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak