EA - hvad bruges de til (Generelt)
Kære KimC (og andre forummedlemmer)
Vil du/I ikke nok lad være entydigt at give bestemte partier, regeringer eller blokke skylden for tiltag på jernbaneområdet. Beslutningen om at stoppe elektrificeringen og hvad deraf følger, blev, som det meste af trafikpolitilen i DK, vedtaget ved et bredt forlig hen over midten.
Jan
Men oplægget kom fra Transportministeriet under ledelse af hvem der nu lige var minister den dag. Jeg erindrer i øvrigt at DSB var meget sikker på at det kunne gøres ligeså godt med diesel; på det tidspunkt havde man fået udluset fejlene på IC3, og man så dengang ikke nogen problemer i at bygge en ny generation dieseltogsæt. Blå blok stemte givetvist for forslaget fordi det var billigere end el, eres hjerte har aldrig banket for kollektiv trafik.
Det var vel en tendens, som startede i DK allerede i 30'erne med Mo-vogne og lyntog. ikke at der var noget som helst galt med dem; men man burde måske ha' kigget lidt på et sammenligneligt land som Holland, der satsede både på diesel og el-lyntog i 30'erne og 40'erne. Man kunne godt ha' brugt el-drift til Roskilde/Hillerød/Helsingør og evt videre på Sjælland allerede dengang. I 50'erne kom så de ekstremt succesfulde MY og senere MX og eldrift kunne dermed stadig kun bruges til nærtrafik, S-togs nettet blev sammenlignet med udlandet endda kun langsomt udbygget, Sporvogne i kbh erstattedes med dieselbusser. Senere kom MR og IC3
men som der står sidst i denne artikel er DSB's diesel-strategi nu løbet tør for tog!
http://ing.dk/artikel/my-lokomotiver-fejede-elektrificering-af-banen-135065