Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

EA - hvad bruges de til (Generelt)

af Andersen, 5/9 2013, 20:44 (4100 dage siden) @ KimC

Kære KimC (og andre forummedlemmer)

Vil du/I ikke nok lad være entydigt at give bestemte partier, regeringer eller blokke skylden for tiltag på jernbaneområdet. Beslutningen om at stoppe elektrificeringen og hvad deraf følger, blev, som det meste af trafikpolitilen i DK, vedtaget ved et bredt forlig hen over midten.

Jan

Men oplægget kom fra Transportministeriet under ledelse af hvem der nu lige var minister den dag. Jeg erindrer i øvrigt at DSB var meget sikker på at det kunne gøres ligeså godt med diesel; på det tidspunkt havde man fået udluset fejlene på IC3, og man så dengang ikke nogen problemer i at bygge en ny generation dieseltogsæt. Blå blok stemte givetvist for forslaget fordi det var billigere end el, eres hjerte har aldrig banket for kollektiv trafik.

Det var vel en tendens, som startede i DK allerede i 30'erne med Mo-vogne og lyntog. ikke at der var noget som helst galt med dem; men man burde måske ha' kigget lidt på et sammenligneligt land som Holland, der satsede både på diesel og el-lyntog i 30'erne og 40'erne. Man kunne godt ha' brugt el-drift til Roskilde/Hillerød/Helsingør og evt videre på Sjælland allerede dengang. I 50'erne kom så de ekstremt succesfulde MY og senere MX og eldrift kunne dermed stadig kun bruges til nærtrafik, S-togs nettet blev sammenlignet med udlandet endda kun langsomt udbygget, Sporvogne i kbh erstattedes med dieselbusser. Senere kom MR og IC3

men som der står sidst i denne artikel er DSB's diesel-strategi nu løbet tør for tog!

http://ing.dk/artikel/my-lokomotiver-fejede-elektrificering-af-banen-135065


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Mogenstrup sidespor og stengrav
Mogenstrup sidespor og stengrav

I Mogenstrup syd for Næstved er der blevet gravet grus i 100 år. Et stort smalsporsnet bredte sig ud i grusgraven og blev befaret af egne hjemmebyggede motorlokomotiver. Mogenstrup blev også kendt for tudehornsvognen og særtog til Mogenstrup Kro.

Læs mere

Jernbanebøger

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001

Høng-Tølløse Jernbane 1901-2001. Pris 310 kr.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak