Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Gedser havn og station (Generelt)

af B.Jensen, Marrebæk Norvej 4 - 4873 Væggerløse, 22/1 2013, 23:49 (4332 dage siden) @ B.Jensen

I en tid hvor der mangler arbejdspladser i hele landet og der politisk kun tales, om at der skal skaffes nye arbejdspladser, men hvor et hvert initiativ, fra lokale sider, i samfundet, ikke bliver hørt eller lige frem fejet til side og afvist fra politikere og ministre!
[image]
Da. jeg ikke rigtigt har noget billede af MO lokomotiver jeg kan sætte et ind her,
bliver det, dette noget større Litra S 736 jeg selv har taget!

Kunne jeg have lyst til at bringe min lille illusion, med en stor vision – for ”Gedser Banen” – der måske kunne blive til en lokal indtægtskilde for både, Lolland og Falster – Scandlines – Veteranbanerne – Lollandsbanen – Middelalder Centeret i Sundby– Knuthenborg Safaripark – Lalandia – Hoteller og mange andre i Lokalområdet med mange nye arbejdspladser!
Jeg forestiller mig at man kunne køre med Veterantog fra Gedser via Nykøbing F. & Maribo til Bandholm – Måske også med Veteranbuskørsel for turisterne rundt i Knuthenborg Safaripark, og en mulighed for af og påstigning på Stationerne.
Nu da drejeskiven Gedser igen er intakt og funktionsduelig – & - drejeskiven Nykøbing F. – Maribo hele tiden har været dette, (funktionsduelige) og da det fra DSB Personalet, på Nyk. F. Station – der har med sporene, rangering og lign. at gøre, ikke menes, at være noget til hindre for dette, og DSB Personalet, mener, at hvis der blot bliver kørt på skinnerne, en gang dagligt, så kan det undgås, at der opstår fejl på signalerne, ved overkørslerne på strækningen, fra Gedser – til Nyk. F. (således at de bagtænder), som det kaldes, da strækningen ellers menes at være intakt og i bedre stand end det er tilfældet mange andre steder i landet.
Jeg forestiller mig kørsel med et ældre Veteran Diesellokomotiv (MO vogn – Y tog eller lign.) i hverdagene, og med en form for Damp Lokomotiv på Søn og Helligdage, og måske i ferie også lørdage i højsæsonen – med afgang fra Gedser, et sted mellem kl.08.00 - 09.00 om morgenen tilpasset Scandlines Færgens ankomsttid til Gedser – og ankomst i Bandholm omkring kl. 09.00 -10.00 – således at Turisterne kunne få en stor del af dagen i Knuthenborg Safaripark, med som nævnt mulighed for en rundkørsel i parken med Veteran Bus, og derefter retur fra Bandholm mellem kl. 16.00 – 18.00.
Man kunne forestille sig en fælles opreklamering i hele det Nordtyske område og at billetter kunne købes sammen med en færgebilletten og så kunne man som et led i billetten kunne til og fravælge Busture – samt, have mulighed for kun at løse billet til en del af turen hvis man f.eks. ville besøge Middelalder Centeret ved Nyk. F - hvortil der kører Movia Bus (702) hver ½ time. Yderligere kunne jeg forestille mig at ”Billetten” skulle kunne købes hos Scandlines – Veteranbanerne og Knuthenborg Safaripark, samt i Toget, således at de lokale herboende og Turister der ankom med, mere moderne DSB tog til Nyk. F. eller Regional tog i Maribo (fra Nakskov & Fyn & Langeland) og Busser de pågældende steder og lign også kunne få mulighed benytte sig af muligheden / tilbuddet i det omfang pladsforholdene tillod dette i Veterantogene.
Her ud over kunne man måske forestille sig form for flerdages billetter til turister med mulighed for Overnatning / Hotel ophold i F.eks. Nykøbing og Maribo!
Økonomisk kunne man måske søge nogle EU – støttemidler til projektet - Ja, dette burde man vel få en form for ” iværksætterstøtte” til !
Ja! – det er kun fantasien der sætter grænserne for mulighederne – du kan være med til, at gøre en sådan, Vision til Virkelighed – hvis viljen er til stede så er mulighederne der også!
MVH.
B.Jensen

Hele emnet:

RSS Feed af emne

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak