Gedserbanens fremtid (Generelt)
For et par år siden kom BDK frem til, at sporet skulle renoveres for omkring 5,5 mill., før tilladelse til kørsel kunne gives.
Hvad man glemmer at gøre opmærksom på, er, at denne renovering vil give mulighed for kørsel med 22 tons akseltryk, altså Me og dobbeltdækkere, som tidligere har kørt på strækningen.
De tog, der i givet fald skulle køre i fremtiden, er primært Triangler (akseltryk max 9,5 tons) og små sidebanelokomotiver med et akseltryk, der i hvert fald ikke er højere, så derfor er de 5,5 mill. skudt langt over målet.
Hvis man sammenligner med tallene fra Vojens-Haderslev var forholdet til kravene stort set ens, men dér blev banen renoveret til veterantogskørsel for en brøkdel af det krævede og det burde også kunne lade sig gøre med Gedserbanen.mvh
NielsH
Interessante oplysninger.
Jeg har tilladt mig at fremlægge disse oplysninger i en mail til Banedanmark, som skriver tilbage:
"Det blev i 2010 vurderet at det ville koste ca. 5 mio. kr. at bringe banen til at overholde Banedanmarks normer. Banedanmark har ikke nogen normer for veteranbaner. Langt den største del af de 5 mio. kr. var forudsat at blive brugt til sikringsanlæggene - uafhængigt af akseltryk."
Banedanmark skriver videre om Gedserbanen:
"Rent teknisk er sporanlægget udtjent, og i 2010 blev det vurderet, at det ved en ekstraordinær indsats kunne bringes til at overholde de gældende normer og regler i et år til kørsel i 2011. Denne indsats ville koste ca. 5 mio. kr., og ville omfatte udskiftning af en række enkelt sveller på strækningen, efterspænding af sporbefæstelser og ikke mindst en omfattende gennemgang af sikringsanlæggene i overkørslerne. Det er forventningen at sikringsanlæggene ikke længere virker.
Da Banedanmark ikke har midler til at sætte banen i stand, så den opfylder Banedanmarks regler og normer, er den eneste mulighed for at der kan køre veterantog på banen, at en privat forening - sådan som det er sket på Vojens - Haderslevbanen - lejer banen af Banedanmark for 0 kr. og selv skaffer de fornødne midler til at sætte banen i en stand, som foreningen kan få Trafikstyrelsens godkendelse af."