Gedser havn og station (Generelt)
Det hjælper at beklage sig!
Efter at undertegnede har henvendt sig til Folketidende og Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen med blandt andet disse oplysninger http://www.jernbanen.dk/forum/index.php?id=51381, er der fremkommet 7 nye spørgsmål til transportministeren, der tidligere - efter min mening på et meget tvivlsomt grundlag - har afvist veterantog på Gedserbanen:
http://folketidende.dk/artikel/7-sp%C3%B8rgsm%C3%A5l-til-ministeren
Kristian Pihl Lorentzen stiller disse spørgsmål til ministeren:
Med henvisning til besvarelsen af TRU alm. del – spm. 973 bedes ministeren besvare følgende supplerende spørgsmål om muligheden for veterantogskørsel på Gedserbanen:
1) Kan ministeren bekræfte, at Banedanmark har gennemført vedligeholdelse af Gedserbanen indtil 2009? Herunder at der blev udlagt skærver i februar 2008 samt oprenset banegrøfter ved Radbjerg i august 2009?
2) Er Gedserbanen generelt i dårligere vedligeholdelsestilstand end andre strækninger i Danmark, hvor der udelukkende køres med veterantog? I bekræftende fald: Hvordan kan ministeren anføre ”banens tilstand” som begrundelse for, at der ikke kan køre langsomtkørende veterantog mellem Gedser og Nykøbing F?
3) Kan ministeren bekræfte, at dele af Gedserbanen anvendes til testkørsel med IC4 tog?
4) Kan ministeren beskræfte, at DB Schenker Rail Scnadinavia for nyligt har anvendt Gedserbanen til kørsel med godstog?
5) Ministeren bedes oplyse, om det gennemførte salg af baneareal i Gedser til Scanlines forhindrer kørsel med veterantog samt anvendelse af de eksisterende remiser?
6) Har ministeren forståelse for, at kørsel med veterantog på Gedserbanen vil kunne styrke turismen på Falster samtidig med at der værnes om et stykke dansk kulturhistorie?
7) Hvilke fremtidsplaner har ministeren for den nedlagte jernbane mellem Nykøbing F og Gedser?