Gedserbanens fremtid (Generelt)
Så er der nyt vedr. Gedserbanens fremtid. Nedenstående er sakset fra Folketidende:
Går Gedserbanen igennem med professionelle folk
“Bevaringsforeningen Gedser Remise har fået optimismen tilbage, og tror nu på, at det kan lade sig gøre, at få veterantogskørsel på Gedserbanen.
Optimismen er kommet efter de seneste ministersvar til Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen. I et af svarerne hedder det, at banen kan stilles vederlagsfrit til rådighed for en forening, som for egne midler sætter banen i stand og efterfølgende søger trafikstyrelsen om godkendelse til at drive veterantogskørsel på banen.
- I bestyrelsen er vi blevet enige om, at vi skal have gennemgået Gedserbanen for at finde ud af, hvad der skal laves, for at den er sikker at køre på. Derefter skal vi have indhentet en pris på, hvad det vil koste, og så må vi i gang med at søge fonde, siger formanden for Gedser Remise, Hans Østergaard.
På en forespørgsel fra jernbaneentusiasten Anders Madsen, Nakskov, har Banedanmark oplyst, at det vil koste fem millioner kroner at sætte Gedserbanen i den stand, der skal til for at den kan få godkendelse.
Men det mener Hans Østergaard kan gøres billigere.
- I svaret står der, at “Foreningen for egen midler sætter banen i stand”. Det har man gjort på Vojens-Haderslevbanen. Her brugte man private entreprenører og fik aftalte med den lokale el-installatør om reparation og vedligeholdelse af signalerne. Det blev lavet meget billigt, siger Hans Østergaard, som også mener, at Gedserbanen kan laves til en brøkdel af den pris, Banedanmark nævner.
Gedser Remise og Østsjællands Jernbaneklub arbejder sammen omkring sagen. Det har de gjort siden jil sidste år.
- Men vi var kørt fast. Da så Kristian Pihl Lorentzen gik ind i sagen og fik ministeren involveret, fik vi blod på tanden igen.
De to foreninger har lavet den arbejdsfordeling, at Gedser Remises folk tager sig af den “politiske”, men medlemmerne af Østsjællands Jernbaneklub tager sig af det praktiske.
- Der er allerede sat navne på, hvem der skal gennemgå strækningen. Det er professionelle folk, tidligere lokofører og banestrækningsfolk, som nu arbejder frivilligt. Så det bliver også en professionel gennemgang. Hans Østergaard regner med, at de to foreninger vil have noget at gå videre med til Banedanmark i løbet af foråret.”
Kilde: Lolland-Falsters Folketidende d. 07-11-12.