Jernbanen.dk forum arkiv 2010-2022

Limfjordsbroen påsejlet - jernbanetrafikken indstillet (Generelt)

af KimC, 30/3 2012, 07:05 (4621 dage siden) @ Thomas Boberg Nielsen

Ved Kong Chr X's bor i Sønderborg havde man dværgsignaler stående på hver side af broen. De indikerede at broen var sikret for togs passage, alstå broklappen nede, og aflåst. Men her sikrede signalet også at bommen for vejtrafikken var nede. Derfor var deres normalstilling Forbikørsel Forbudt.

Ud fra billedet her at dømme fungerer dværgen som dækningssignal, og indikerer at broen er lukket og at tungerne har kontrol og er aflåst etc. Dværgen siger intet om sporafsnittet er besat, og derfor den "bagvendte" signalgivning. Vi har forøvrigt tidligere snakket om noget lignend eud fra et billed på VLTJ med en triangel hvor der også i baggrunden er grønt "den forkerte vej".

Hvis dværgsignalerne siden er forsvundet, kunne det indikere at man i stedet har implementeret broens dækning i de tilstedeværende sikringsanlæg på nabostationerne som om broen var en "O" overkørsel. Formålet med O overkørsler er jo netop at undgå et et signal viser en kørtilladelse, mens et kontrolsignal lige i nærheden viser "overkørslen ikke sikret" - eller omvendt.


Hele emnet:

 RSS Feed af emne

Indsend billeder
Kulturbaner
Kulturbaner

Jernbaner blev i forrige århundredes begyndelse anvendt som egnsudviklingsstøtte til udkantsdanmark. Lars Christensen fortæller i denne artikel om begrebet kulturbaner med eksempler fra bl.a. Grindsted og Alhedebanen på den jyske alhede.

Læs mere

Billeder, rettelser og tilføjelser til denne side modtages med tak