Limfjordsbroen påsejlet - skarpsindige detaljer (Generelt)
Interessant at et af lysene på dværgsignalet er afblændet, så den kan ikke vise "forsigtig forbikørsel tilladt". Logisk nok, da en bro ikke kan være lidt passabel. Men fra og med denne uge kunne man måske overveje at indføre "kør på sigt og stands for skib"?
I Lundstens signalleksikon står der:
Dwarf Signals may be mounted on a mast or other structure where local conditions dictate or where a specific Dwarf Signal is considered to be extra important:
Så det er vel helt gennemtænkt og reglementeret at dværgen ikke står på jorden, men oppe på en pind?
Der er sikkert en praktisk forklaring med ledninger og lign. på at den ikke sidder på broen mere, men det er nu også fornuftigt at gøre den mere synlig ved at sætte den på en pæl.
Til gengæld er signalerne uden på broen (til skibene) vist ikke noget at råbe hurra for, da flere har udtalt at den er svær at få øje på i mørke og dårlig sigt.
Svært at se jernbanebroen om natten (DR)
Det finske skib, der i aftes sejlede på jernbanebroen ved Aalborg, havde ikke pligt til at tage en lods ombord under sejladsen i Limfjorden.Og en lods ville også fraråde sejlads på Limfjorden om natten.
- Vi sejler ikke selv om natten. Det er uforsvarligt. For der mangler lysbøjer og ledefyr i selve fjorden, siger lods Per Vilsen fra lodsfirmaet DanPilot.
Han er ikke overrasket over påsejlingen. For lykkes det et skib uden lods at komme helt frem til jernbanebroen ved nattetide, så er det svært for et utrænet øje at se om broklappen er oppe eller nede.
- Man bliver faktisk blændet af lysene fra Limfjordsbroen og byen iøvrigt. Og så er jernbanebroen ikke særligt godt oplyst. Det er meget svært at se om broen er oppe eller nede.
På jernbanebroen er lyssignaler, som ikke skulle være til at overse, men som kan misforstås, hvis man samtidig kommunikerer med brovagten over radioen, siger lods Per Vilsen.
- De kan godt være forvirrende at forstå. Et fast rødt lys betyder, at man ikke må nærmere sig broen. Hvis det røde lys begynder at blinke, er brovagten i færd med at gøre noget. Tre røde blinkende lamper, betyder at broklappen er på vej til at åbne sig og når de tre røde lamper lyser konstant betyder det, at skibe vestfra må sejle igennem
1-2-3 røde lys med forskellig betydning. Måske kunne påsejlingsrisikoen være væsentlig mindre bare ved mere lys og indførelse af flerfarvesystem? Der snakkes bl.a. på ing.dk om hvordan man sikrer en bro, men man kunne nok være kommet langt med lavteknologi (lys).